Isolering af koldtvandsrør

Jeg bor i et rækkehus fra slutningen af 70'erne, hvor der er krybekælder under hele huset.

Der går store koldtvandsrør (omkreds 20 cm) på tværs af alle rækkehusene. Der har længe været udfordringer med fugt i kælderen, hvorfor drænet foran huset er udskiftet og kælderen er affugtet eller alle kustens regler. Dette har hjulpet meget på problemet, men der er fortsat kondens på tværs af hele huset hvor koldtvandsrørene går. I perioder kan der dannes dråber som hænger fra rockwoolen, hvilket der selvfølgelig skal gøres noget ved.

Min tanke er derfor at isolere koldtvandsører. I den forbindelse har jeg været i XL-byg, Bauhaus og Silvan og efterspørge rørskåle/isolering til dette rør, men ingen kan hjælpe når omkredsen er 20 cm. Jeg har samtidig spurgt, om de kunne anbefale andet materiale, men der er ikke meget hjælp at hente.

Nogen der har erfaring på dette punkt?

Har overvejet at købe en lamelmåtte af glasuld (http://www.akaselv.dk/pl/Isolering-Varme-koldtvands-isolering-Glasuld-lamelm%C3%A5tter-_28806.aspx), som jeg selv kan klippe til og montere på røret. Ved ikke om det er helt tosset ?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ganske udmærket til formålet. Nu virkede dit link ikke, men lamelmåtter kender jeg. Du skal måle rørets omkreds og så lægge lidt til, det er den bredde du skal skære det af. Så bruger du noget bindetråd (ståltråd på en lille pind) og snører rundt om det. Jeg vil anbefale 50 mm tyk. Men med skum kan du godt bruge 20 mm

Man kan godt få rørskåle op til 104 mm diameter Din er så ca. 63 mm Tryk her for et eksempel på 60 mm
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
klart bedst at bruge en lamelmåtte og bindetråd/ståltråd/vindseltråd (kært barn mange navne) rundt om det og så slutte af med en plastkappe for at gøre det rigtigt pænt (plastkappen kan dog undværes når det er indendørs og man ikke skal se på det
Husk at, hvis det er et koldtvandsrør, så skal isoleringen være med dampspærre YDERST. feks alufolie, og det skal være forbandet tæt.

Venlig hilsen
Knud
Bauhaus har også rørskåle i 20mm tykkelse og i store diametre.
Mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis