Inblæsning og udsugning i badeværelse

Vil lige høre nogen der har viden omkring ventilation til min skitse:

I badeværelset har jeg en "teknik-væg" der adskiller toilet og bruser. Dér påtænker jeg at gennemføre et rør, så der kan ske indblæsning i rummet der skal køre samtidigt med, at udsugning fra bruser og/eller toilet kører. Ind til både toilet og bruser er der en fast væg samt skydedør.

Vil luftstrømmen være god med denne løsning?

Og et lille side-spørgsmål: Er det overhovedet optimalt at indblæse luft direkte fra udendørs? Tænker det må kunne føles koldt om vinteren?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil jeg mene det er tilstrækkeligt med ventilator i brus. Der kommer "frisk luft" til badeværelset fra resten af huset, når ventilatoren smider luft ud i det fri fra bruserummet.

Er det et nyt hus?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og svar på side-spørgsmålet: Nej det mener jeg ikke er optimalt ift netop at hvis der er minus 3 grader udenfor, så er det tæt på det samme grader varm luft du blæser ind i badeværelset. Så er det bedre at lade den friske luft komme fra resten af huset, som er stuetempereret. Og det sker automatisk gennem døren ud til badeværelset. Hvis døren slutter tæt, skal du sørge for ventilation i døren ved eksempelvis at skære 1 cm af bunden af døren.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for begge svar, meget brugbart. Det er iøvrigt et gammelt hus der renoveres.
Drop "frisk ind", og nøjes som tidligere nævnt med, at sørge for ventilations kanal over/under døren til WC som "frisk luft" til badeværelset, og så kun have udsugning ved bruserne, som laves med en ventilator der har fugt-styring. Så stopper en selv når den relative luftfugtighed er inden for det indstillede interval.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis