Hvorfor er der fase på min nulleder (blå ledning)?

Jeg fik for nylig lavet ny el i kammeret i min lejlighed. Elektrikeren var flink og virkede som om, han havde styr på tingene.

 

Nu har jeg så konstateret, efter at jeg kiggede nærmere på et lampeudtag og en stikkontakt i kammeret, at min polsøger lyser, når jeg rører ved nullederen (blå ledning) og ikke ved den brune ledning, som den ellers plejer at gøre. Hvordan kan det være?

 

Elektrikeren har forbundet brun leder med L og blå ledning med N, så det ser "normalt" ud. Men som sagt lader fasen til at være på nullederen. Jeg er meget forvirret. Det er som sagt ikke sådan i resten af lejligheden (men var muligvis sådan i kammeret med den gamle elinstallation).

 

Er der nogen kloge hoveder, der kan oplyse mig?

Jeg fik for nylig lavet ny el i kammeret i min... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er jo ikke så nemt, når din jordleder ikke er monteret, (måske et ældre hus) Så er der ikke andre veje end at måle med voltmeter til noget der er jordforbundet, det kan være radiator (ikke plastrør) eller en ledning ud til en spade der er sat i jorden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil så lige fraråde køb af voltmeter/multimeter i det prisleje.

De billige måleinstrumenter har ingen indbygget beskyttelse som er pålidelig når vi snakker om at måle spænding i en husinstallation.

Og de medfølgende prøvepinde og ledninger er for ringe kvalitet.

mvh Henrik
De er godkendte til den spænding, så den del burde være ok. . Men hvis de skal bruges daglig til at "smide ned i en værktøjskasse" så går de for hurtig i stykker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af ev elmand på 28-11-2016 22:49
De er godkendte til den spænding, så den del burde være ok. . Men hvis de skal bruges daglig til at "smide ned i en værktøjskasse" så går de for hurtig i stykker.

Burde, ja men jeg vil på ingen måder anbefale at man stoler på mærkningen. Husk er producenten som mærker uden det bliver kontrolleret af en uafhængig part, når vi snakker de billige instrumenter.

Se eks. https://youtu.be/i2Tkm21dI1g
Og sammenlign ledninger, tilslutning, sikringer osv med det billige, hvis du har et.

Jeg har skilt et par stykker ad og øv det er usselt det som er inden i de billige instrumenter

Se eks. ligheden http://www.jemogfix.dk/smaa-elmaskiner__2009/digitalt-multimeter-fra-elworks_9412936

Og ved 34 min
https://youtu.be/d75uoCu69WY

Vi snakker jo person sikkerhed her.

mvh Henrik
Skrevet af christiannielsen på 29-11-2016 07:02
Så er det ikke nu jeg skal skrive at jeg ville have dappet til ledningen med fingrene... ;-)

Nej , det skal du ikke, fordi du kan i værste fald risikere, at du et ganske alvorligt livstruende stød.Selvom du ikke dør af stødet, kan du risikere at stuntet giver dig langtidsfølger.

I øvrigt ville jeg heller ikke bruge et universalinstrument til 79 kr., men jeg er også "miljøskadet".

 

 


fase

Når der skal kontroleres fase/nul forhold i det daglige, er det min erfaring at en prøvepind ala den her er alt rigeligt.
 

Den har den fordel, at man kan se hvilken en leder der er fasen (og dermed hvilken der er nul) da den lyser forskelligt alt efter hvad vej du vender den

Men selvfølgelig er et instrument mere pålideligt, men til det daglige(simple) er dette mit foretrukne arbejdsredskab


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej igen,

ev elmand skriver: "Så er der ikke andre veje end at måle med voltmeter til noget der er jordforbundet, det kan være radiator".

Det vil jeg prøve i aften. Men inden jeg går i gang: nu risikerer jeg ikke at futte mig selv eller andre i ejendommen af, når jeg sætter voltmeterets ene prøvepind på faseledningen og den anden på radiatoren, vel?

I øvrigt: jeg bor i 100 år gammel etageejendom. På 4. sal - så ledning til spade i jorden er ikke oplagt.
Nej, du futter hverken dig selv eller andre af ved at sætte den ene ledning på radiatoren. Du kan komme i den situation, at du måler en spænding på den ledning, du mener er nul, men den ledning, der har den højeste spænding er fasen. Strømmen gennem dit instrument er 230V/ 1Mohm = 230 microA, hvis du har et billigt instrument fra HN.

fase
Det vigtige er at ledningerne er forbundet rigtigt til multimetret og du har indstillet det spændingsmåling i det rigtige område før du sætter pindene på.

For dem som mangler julegave ønsker er her et fint bud på en 2 polet spændingstester. Så vidt jeg er informeret skulle den også være i overensstemmelse med forskrifterne i den nye stærkstrøms bekendtgørelse.
http://www.elma.dk/_dk/Produkter/Lists;130080/El/Sp%C3%A6ndingstestere/p/5706445140145?shop.product.id=5706445140145

mvh Henrik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis