Hvorfor er der fase på min nulleder (blå ledning)?

Jeg fik for nylig lavet ny el i kammeret i min lejlighed. Elektrikeren var flink og virkede som om, han havde styr på tingene.

 

Nu har jeg så konstateret, efter at jeg kiggede nærmere på et lampeudtag og en stikkontakt i kammeret, at min polsøger lyser, når jeg rører ved nullederen (blå ledning) og ikke ved den brune ledning, som den ellers plejer at gøre. Hvordan kan det være?

 

Elektrikeren har forbundet brun leder med L og blå ledning med N, så det ser "normalt" ud. Men som sagt lader fasen til at være på nullederen. Jeg er meget forvirret. Det er som sagt ikke sådan i resten af lejligheden (men var muligvis sådan i kammeret med den gamle elinstallation).

 

Er der nogen kloge hoveder, der kan oplyse mig?

Jeg fik for nylig lavet ny el i kammeret i min... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så har jeg målt med voltmeteret forbundet til radiatoren. Det lader til, at der ER byttet om, og at fasen er på blå. Voltmeteret viser ca. 260-270V på blå leder og ca 50-70V på brun leder. En eller anden herinde fortalte, at den leder med højest spænding har fasen.

Ovenstående gjorde sig gældende i både stikkontakt og lampeudtag.

Det, at der er byttet rundt på blå og brun leder i mit kammer må også betyde, at afbryderen til lampeudtaget afbryder på nul i stedet for fase. Men det virker jo:-)

Mit gæt er, at det er et gammelt kabel, der forsyner kammeret med strøm, og at der er nogle "gammeldags" farvede ledere i det kabel (ikke brun og blå). Så elektrikeren har ikke været opmærksom på, hvad de "gammeldags" farvekoder betød og er kommet til at forbinde kammerets brun til nul og den blå til fase.

Hvis jeg kan finde dåsen, hvor forbytningen er sket, kan jeg vel fikse det ved at bytte rundt. Men jeg ved ikke, om det er dumt som amatør at pille ved det.
Du skal så enten til den dåse som kammeret er tilsluttet ELLER til udgangspunkt for det gamle kabel.
ELLER måske er hele din installation polet forkert. Hvis det er for nylig at elektriker har forladt matriklen, ville jeg bede ham finde hoved og hale i det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Uha, jeg laver nok en unode her. Jeg har en ligende som den PinkHenrik henviser til. Denne har den fantastiske funktion har jeg oplevet at måler man imellem fase og jord skal HPFI slå ud. Måler man imellem nul og jord skulle den ikke slå HPFI.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det, at den får HPFI relæet til at slå ud, betyder bare, at den har et strømforbrug på mindst 30 mA. Der burde heller ikke gå en strøm på mere end 30 mA mellem nul og din jordforbindelse.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis