Hvorfor er der fase på min nulleder (blå ledning)?

Jeg fik for nylig lavet ny el i kammeret i min lejlighed. Elektrikeren var flink og virkede som om, han havde styr på tingene.

 

Nu har jeg så konstateret, efter at jeg kiggede nærmere på et lampeudtag og en stikkontakt i kammeret, at min polsøger lyser, når jeg rører ved nullederen (blå ledning) og ikke ved den brune ledning, som den ellers plejer at gøre. Hvordan kan det være?

 

Elektrikeren har forbundet brun leder med L og blå ledning med N, så det ser "normalt" ud. Men som sagt lader fasen til at være på nullederen. Jeg er meget forvirret. Det er som sagt ikke sådan i resten af lejligheden (men var muligvis sådan i kammeret med den gamle elinstallation).

 

Er der nogen kloge hoveder, der kan oplyse mig?

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det virkeligt forholder sig sådan, at du måler fase på den blå ledning men ikke på den brune i samme stikkontakt, bør du bede elektrikeren om at forbinde din installation rigtig. Normalt er jeg ikke for brug af polsøger, fordi det kræver viden og omtanke.

fase
Selv om jeg er ny her på siden, vover jeg mig alligevel ud i et svar på dit indlæg. Det også tiltrods for der sikkert er nogle gamle rotter her inde med mere styr på sagerne.

En polsøger er ikke det mest pålidelig instrument, men er dog meget udbredt. Det er bedre med et voltmeter og bedst med et gammeldags drejespole voltmeter.

Min teori er at du indenfor kort afstand har noget elektronik siddende i installationen som har kondensatorer indbygget som har hævet nullen i forhold til jord. Eks led pære eller en transformer.

Med et digitalt voltmeteret kan du måle spændingen men bedst er det med et drejespole voltmeter som samtidig vil trække en strøm. Hvis det er en opladning, vil den derved blive afladet og du vil se spændingen falde.

mvh Henrik
Det er selvfølgelig interessant at vide om du måler med en lamp tilsluttet eller ej, hvad det er for en type pære og om du måler det samme når kontakten er tændt/slukket

mvh Henrik
Polsøger giver udslag ved den lave spænding der overføres fra ledning til ledning i rørene. Brug et voltmeter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@ lars hoyrup jensen, har jeg forstået dit spørgsmål rigtigt, hvis jeg tror at din elektriker har forbundet fase og nul forkert, så de er byttede? Det er, så vidt jeg læser, ikke et spørgsmål om der er spænding til stede.

fase
Annonce
Manden skriver at polsøger lyser på den blå og at den IKKE lyser på den brune. Og det nytter jo ikke noget at måle med voltmeter imellem fase og nul, Skal man noget skal der måles til jord, og historien melder ikke noget om installationens alder, så måske er den slet ikke med.
Det kan ikke forklares med kondensatorer el.lign. Det kabel der kommer med strømmen til kammeret er sikkert monteret forkert og det har elektriker ikke opdaget. Måske burde han, men du skal bede ham rette det. Det er en lille sag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand

I så fald vil polsøgeren slukke når man holder den på "nullen" og afbryderen til lampe stedet betjenes.
Er det korrekt forstået.

mvh Henrik

Jeg har aldrig oplevet at polsøger lyser på nullen, hvis installationen er i orden.
Og den lyser altid på fasen hvis polsøger er i orden.
Hvis nulleder er afbrudt længere fremme i installationen, kan den naturligvis lyse på den lyseblå, når man tænder for en lampe. Så trækkes der fase igennem pæren. Men der er jo heller ikke et forhold der gør sig gældende når inst. er ok.
Ingen visning på fase, men kun visning på Nul. Så er det polet forkert. Ikke en livsfarlig situation men det bør da ændres.

Jeg er da ydmærket klar over at der er kvalitets forskel på polsøgere. De dårligste altså dem der sidder i en lille skruetrækker kan godt komme i tanker om at lyse "bare man stikker den i røven på en murerarbejdsmand".


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har prøvet flere gange i mit gamle hus at polsøgeren har lyst på nullen. Uden at den var monteret forkert. Jeg har hørt flere elektrikere sige det samme. Køb nu bare en voltmere til 79,- og få det testet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for alle de hurtige svar og kommentarer.

Jeg har nu - som foreslået - testet med voltmeter. Men det gjorde mig ikke meget klogere. Jeg kan måle 230V mellem blå og brun, men det fortæller mig jo ikke, hvilken af dem, der er fase. Jeg har også målt voltmeter mellem brun og jordledning. Det gav nul. Så mellem blå og jordledning - det gav også nul. Så det må vel betyde, at jordledningen ikke forbundet til noget længere tilbage i installationen?

Er der en måde, hvor jeg med voltmeteret kan måle, om fasen er på den blå eller brune ledning? Også selvom jeg ikke har en fungerende jordledning.

Jeg har lidt en mistanke om, at ev elmand har fat i noget af det rigtige, når han siger, at det kabel der kommer med strømmen til kammeret måske er monteret forkert. Jeg mener nemlig at huske, at da jeg målte (godt nok med min lille billige polsøger) på den gamle installation i kammeret, før elektrikeren kom på besøg, så var det også den blå og ikke den brune, der lyste op.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis