Fjerne jernbjælke under strøer - udveksling?

Godaften LDS,

Jeg har en kælder under den ene halvdel af min spisestue på ca. 9 kvm (2,3mx3,9m) Der er ca. 1,9m til loftet. Jeg er lige så stille gået i gang med at renovere den til et kommenede herreværelse. Jeg har så midt i rummet en jernbjælke hvor strøerne ligger på med en højde på 7 cm siddende som jeg gerne vil have fjernet.

Strøerne er i den ene ende muret ind i væggen, efter 33 cm kommer første jernbjælke, 174 cm efter første bjælke kommer anden bjælke, 185 cm efter anden bjælke er strøerne igen muret ind i væggen.

Dvs hvis den ønskede jernbjælke fjernes er der 174cm + 185cm = 359cm imellem den ene mur og den anden jernbjælke.

Der er ca. 65-70cm mellem hver strøer.

Vil det være muligt at lægge strøer imellem de eksisterende så der kun bliver 30-35 cm imellem ver strø for at udligne at jernbjælken er fjernet?

Eller tænker i andre muligheder?

På forhånd tak for hjælpen,

Hilsen ohek

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Du skriver ikke hvor høj din bjælke er,
Men en mulighed var måske at save ud i strøer , hvor jernbjælken er. Så er der plads til at løfte den op i strø laget. Strøer skal naturligvis forlænges igen ved at sømme et stykke på siden af dem, og fastgøres inde i jernbjælken.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvor kraftige er strøerne ?

Du kan også sætte krydsfiner (185cm X strøhøjde minus et par millimeter så du kan få dem ind over jernbjælken) på hver side af strøerne med lim (gerne pu-lim) og godt med skruer, og derefter fjerne bjælken. Hvis strøerne ikke er ret høje er der nok risiko for en smule nedbøjning.

Et lille trick til at rette nedbøjede strøer op er at hæfte et forskallingsbrædt/regle på siden af strøen med en skrue i hver ende....herefter presser du midten af reglen ned, enten med koben eller ved at hænge konen i den (!) og sætter skruer på midten....så vil træets fjedervirkning rette op på strøens nedbøjning...

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Strøerne er 100x50mm.

Tænker om man kan skærer strøer fri hvor de ligger på jernbjælken nu. Og så montere et spær med bjækesko i stedet for jernbjælken så spær kan komme helt op. Derefter så montere strøer på spær via bjælkesko.

Længde på spær vil være 2,3m

Hvad siger i til det?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis