Understøtning af halvtag med stolpe eller søjle

Vi har købt en bygning som har været butik, fitnesscenter m.m. Den har et indgangsparti bestående af glasruder og døre med stålrammer formet som en karnap der har en bredde på 2 m og går 1,5 m ud fra bygningen. Indgangspartiet/karnappen er dårligt isolerert og vi vil gerne sløjfe den og erstatte den med vinduspartier og indgangsdør med energiglas i niveau med resten af bygningens ydermur. Henover indgangspartiet (på 1,5 X 2 m) er et fladt halvtag, - det er bygningens flade tag, der rager ca. 2 m. ud fra bygningen. Hvis vi sløjfer indgangspartiet/karnappen skal vi jo understøtte halvtaget med noget andet. Vi vil sætte nogle søjler/stolper der, hvor karnappens hjørner er nu. Men hvad er mo bedst? Stolper af træ eller murede søjler? Hvordan kan man beregne, hvor tykke stolperne/søjlerne skal være? Tænker, at jeg skal have en fagmand ud og se på det, før jeg river noget ned; men hvis nogen har tid til at kommentere på dette, vil det være rart.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Annette


Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg nok godt (Frit citeret fra Pippi Langstrømpe)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan da ikke forestille mig at det er døre og vinduer der holder taget nu. Der er sandsynligvis skjult et par jernstolper af en art i hjørnerne. Og så kan der jo mures et par pæne søjler udenom. Eller taget er selvbærende (som en altan)(nok mindre sandsynligt) og så kan man jo vælge et par træstolper. Eller nogle rå afbarkede stammer, hvis det passer til bygningen.
Men det kan da findes ud af. Måske har de tegningerne liggende på kommunen.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej annette,

Jeg er helt enig med kermit....tror ikke du skal være så nervøs mht bæreevne osv, partiet er givetvis tilføjet bygningen da den skulle bruges som butik.

Men hvorfor ikke fjerne halvtaget helt og få strømlinet looket tilbage til det originale.? Et billede vil være guld, hvis du har brug for yderligere råd (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Du indsætter billeder ved at trykke på fanen >åbn editor< Så er der en værktøjs linje hvor der længst til venstre er en knap til det formål.
Hvis taget kun rager 1,5 m og er i niveau med det øvrige flade tag, kan det meget vel være selvbærende. Altså bygningens spær der er ført med ud. Så ville det være oplagt til at have nogle spots i som lyser på indgangen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for gode kommentarer. Jeg sender foto her - tak for rådet. :-)


Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg nok godt (Frit citeret fra Pippi Langstrømpe)
Selve halvtaget er tilsyneladende en del af bygningen, og indgangspartiet er bare "sat nedenunder"
I skal naturligvis undersøge det nærmere, men jeg er ret sikker på at det er "selvbærende"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sikke et fint drivhus det kunne blive til enig med erik....byggesagkyndig hvis i vil være stolpefri, og ellers investere hans honorar i en stolpe

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis