Afledning af regnvand fra tagrender - erfaringer med faskiner eller drænrør?

Hej 

I forbindelse med renovering af et sommerhus er jeg stødt på et problem omkring afledning af vand fra tagrenderne.

Der er ingen kloakering og grundvandet står 50-60 cm under terræn.Jorden er heldigvis ret sandet. Jeg har brug for at få skjult rørene og er blevet foreslået enten etablering af faskiner eller drænslanger i ral ført direkte ud i jorden.

Jeg tvivler på, at en faskine vil kunne fungere ordentligt ved så højt grundvand, så jeg er interesseret i at høre, om der er andre, som har gjort sig nogle erfaringer med de 2 løsninger ved højt grundvand eller eventuelt har en anden god ide?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig 


Mvh NAC 1999
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke selv etableret de to muligheder, men jeg synes det er synd du ikkehar fået respons endnu, så kommer lige med en mere eller mindre seriøs ide, bare for at få dit indlæg over i 'aktiv' bunken

Du kan anlægge en sø på grunden og føre regnvandet i den eller etablere en pumpebrønd der pumper vandet væk til lavereliggende områder og/eller giver vand til toiletskyl, bilvask, havevanding osv (regnvandsbeholder/akkumulering af en art)

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis

Som udgangspunkt er det træls at skulle pumpe vand der godt kan løbe selv.
Står dit grundvand så højt på hele grunden? Hvis ikke du kan lave en faskine, så giver det god mening som foreslået, at overveje om ikke du kan lave en lavning på grunden det kan løbe ned i og på den måde nedsive regnvandet.
Jeg foreslår naturligvis altid en opsamlingsmulighed før nedsivning, så du gratis kan bruge regnvand til de formål hvor du kan erstatte regnvand med drikkevand, men jeg er naturligvis også miljøskadet.


Regnvand er en ressource, ikke et problem.

http://www.regnvandstanken.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis