Gulvvarme med elvandvarmer

Hej LDS

Jeg er ved at bygge nyt kolonihavehus. Huset er 60 m2 og der er fuldt fundament med 300 mm isolering og nedstøbte pex rør til gulvvarme (3 kredse). Der kommer 200 mm iolering i vægge og 250 i loft.

Gulvvarmen vil jeg lave således.

En elvandvarmer ( 30 l metro), så en gulvarmeshunt ( http://www.vvs-eksperten.dk/gulvvarme/sas-gulvvarmesaet-styring/til-centralvarme/sas-gv-3-kreds--max-2bar ). 

Istedet for elvandvarmeren, kan der så, med fordel, bruges en El-unit ( http://www.vvs-eksperten.dk/metro-el-unit-345211007--7000-type ) Kan ikke helt gennemskue det.

Nogen der har nogle erfaringer eller gode råd.

 

MVH

 

Peter Graff

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det bliver rockerdyrt, at varme op på sådan en måde med en direkte elvarmekilde..
Absolut billigste opvarmningsform når det gælder el er en varmepumpe !!! I dit tilfælde vil det så være en luft til vand varmepumpe du får op til 3,5 x mere varme ud af hver kWh.
Det er jeg klar over. Har en i mit nuværende hus. Men vil gerne slippe for den.

med elpaneler opvarmer du rummet, og får rimeligt hurtigt en god grundtemperatur, med gulvvarme skal hele betongulvet varmes op, før du får varme til rummet, det vil kræve en del energi, og i og med at det er et kolonihavehus, og opvarmningsformen bliver lidt "alternativ" håber jeg det er noget som kun skal varmes op periodisk, og så vil du skulle bruge energi på at varme gulvet op hver gang.

Annonce
Hej grillbill

Det er jeg klar over. Men Hvis man forestiller sig det skal være opvarmet året rundt, så er det vel ikke så galt, når først betonklodsen/huset er varmet op.

Men skal jeg vælge el-unit eller vandvarmer.

Peter
Hej grillbill

Det er jeg klar over. Men Hvis man forestiller sig det skal være opvarmet året rundt, så er det vel ikke så galt, når først betonklodsen/huset er varmet op.

Men skal jeg vælge el-unit eller vandvarmer.

Peter
Det kan ikke lade sig gøre med en 30 L metrovandvarmer 3600 W , der er for lidt effekt til 60 kvm og vandvarmeren ville ret hurtigt brænde af da den ikke er beregnet til at køre konstant , det ville blive uhyrligt dyrt , da det er ohmsk elvarme , hvis du endelig vil have den dyre el opvarmning af gulvet så kunne du jo have nedstøbt el varmekabler i gulvet med en termostat , det er en i anlæg billig løsning , men meget dyr i drift , det allerbedste er naturligvis luft- vand varmepumpen som er meget billig i drift , men dyr i anlæg.
Men hvorfor vælge gulvvarme , det er langt den dyreste opvarmnings form , med visse uheldige ting som ingen dejlige tykke gulvtæpper osv , det er godt på badeværelset og udestuer med klikkegulv..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det lyder til at svaret er en el-unit. Men du ska jo have en varmvandbeholder også.

Jeg vil helt klart uden tvivl også vælge en varmepumpe.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg vil mene det er en dødssejler om man vælger elunit eller beholder med elpatron, til gulvvarmen, det bliver rasende dyrt, og jeg tvivler på det overhovedet kan lade sig gøre.. Har du overhovedet så meget strøm i kolonihavehuset, som den elunit kræver for at køre på fuld skrald?
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis