Udskifte enkelt stikkontakt med dobbeltdåse

Vi har i badeværelset en almindelig stikkontakt med jord (og afbryder) der sidder et almindeligt 1,5 modul (LK Fuga). http://www.vvs-eksperten.dk/stikkontakt-fuga-hvid-1p-lmj?gclid=Cj0KEQiAguXBBRCE_pbQ5reuq8MBEiQANji2LfP7IgquQwO8VWI1iobVa_j0UiRZGgiZIjHjCGjjonYaAlSh8P8HAQ

Del vil jeg gerne have udskiftet med en dobbelt- stikkontakt uden afbryder: http://www.wattoo.dk/lk-fuga-stikkontakt-2-modul-2-pol-m-jord-lysegraa-1017043402?gclid=Cj0KEQiAguXBBRCE_pbQ5reuq8MBEiQANji2LQokMgglVM-MIlca9W1HzOQ6DQ0v_pBU9hP1NcavHVoaAnrH8P8HAQ

Den nuværende er med jord og det skal den dobbelte naturligvis også være.

Men må der sættes en dobbelt op i stedet, der så ikke har afbrydere?

Må den sidde "lodret" ? Den er jo lavet til vandret montage, men det vil være lettere at udvide hullet i muren lodret fremfor vandret. Findes de måske i "lodret" udgave (altså så stikket ikke sidder sidelæns )

 

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du ikke, for du mangler et halvt modul
Din dåse er 1,5 modul (stikkontakt m. afb.), og den dobbelt kontakt du linker til 2 moduler( 2 afbrydere)... så du har et problem
Men hvis det sidder i udvendigt underlag, er det jo nemt at skifte underlaget til et 2 modul...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej PinkHenrik, det med 1,5 og 2 moduls er jeg jo opmærksom på. Hvorfor tror du ellers jeg skriver noget med at "udvide hullet" - hullet i muren - du :-) , så der kan komme en 2 moduls indmuringsdåse i stedet for den nuværende 1,5 moduls.

Men hvad med spørgsmålene ?

jeg tror selv, det er OK.

Så ville jeg vælge 2 enkelt stik, og så vende dem "rigtigt" så de sidder over hinanden... det andet syntes jeg er noget klyt.
Jeg ved ikke om "lovligeheden" af at vende 2 moduls stik "på siden". Måske kunne der være noget med fastgørelsen i forhold til hvor meget den kan holde til af træk, når man fjerner en stikprop, men på den anden side hvis man skifter klørene ud med afbryderskruer, så kan jeg ikke se det bliver et problem 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 26-11-2016 19:38

Så ville jeg vælge 2 enkelt stik, og så vende dem "rigtigt" så de sidder over hinanden... det andet syntes jeg er noget klyt.

 

Enig, og jeg havde ikke lige tænk på den med 2xenkelt. De skal jo bare "luses" så spiller det. Og jeg går ud fra de sagtens kan være i en 2 moduls - ja det siger jo ligesom sig selv, at de kan. Hmm kan måske blive et problem, med antallet af ledninger i hvert hul. Mener der i nuværende går 1 eller 2 faseledninger videre til noget lys over spejlet. Det kan selvfølgelig samles i en muffe.

Tak for tip.

Har du også et godt tip til at fastgøre indmuringsdåsen, hvis den ikke skal "mures fast". Jeg skal jo have den gamle ud, udvidet hullet og sat en ny fast. Det letteste var måske at kunne lime den fast (måske PU lim), eller skrue den fast. Den skal holde til "et godt træk" for det er den hustruen bruger hver morgen til føntørren. Og føntørren har et rigtigt stramt og træls stik. Ja har fortalt hende, at hun skal holde igen på stikdåsen, men det kan jo blive glemt

 

Hvis du laver et "stramt" hul til dåsen, så der ikke er mange mm luft omkring den, så har jeg tidligere brugt fliseklæb, til at klistre den fast med. Det skal dog siges at jeg havde gamle jernrør i væggen, både op og ned, hvilket jo stiver det hele gevaldigt af.
Og nu får jeg sikkert høvl af de andre elektrikere herinde, men jeg har også været med til at bore et hul igennem bunden på dåsen, og smide en rawlplugs og skrue igennem, som "trækaflasning" men det er et cowboytrik som selvfølgelig ikke kan anbefales...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

En indmurings dåse skal på en eller anden måde mures fast. Du har sikkert en pose stående enten mørtel, polyfylla, eller andet. Hvis man ikke murer den fast, kan den ikke holde til at kløerne låser ud i siden.
Når det er sagt så bør du nok bruge afbryder skruer der går ind i bunden af dåsen.
Men hvis du skal gøre det helt rigtig, så etablerer du en stikk. inde i det skab som føntørrer er opbevaret i. Så er det bare at tage den frem, bruge den, og lægge den tilbage. Der er strøm på den konstant.
Det går bedst med 2 enkelte stikdåser og så en 2 mudul afbryder ramme. Køber du en 63 mm har du en chance for at dit "griseri" ikke kan ses uden for rammen.

Jeg tror faktisk ikke det er ulovligt at vende denne opad. Men det ser da tosset ud


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Føntørreren ligger i en skuffe sammen med et par andre, der også bruges, så nok ikke let med stik der. Men ellers en god ide Erik.

Vi har netop 63 mm fugarammer så jeg håbede også på at kunne lave det uden at skulle "bygge" væggen op igen omkring den. Altså fjerne den nuværende indmuringsdåse, udvide hullet forsigtigt og "stramt" så rammen efterfølgende kan dække igen.

Hvis jeg skal lave den lodret, skal jeg til at lappe synligt på muren, og det kan nok ses.
Uden betydning med er der ikke en lille trykfejl i sidste sætning >lodret / vandret ? <
Og ja det er før lykkedes. Jeg ved ikke om den sidder i fliser, eller på en pudset væg. Hvis det er fliser kan du hugge ganske små skæl af ad gangen, indtil du når det rigtige højde

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo der skulle stå vandret i stedet for lodret.

Og ja, der er fliser bag pudset så jeg regnede med at skære i dem evt. med en DREMEL. Men der kan jo let falde noget af pudset og/eller den fliserklæber, der er brugt til at hæfte pudset på fliserne med.
Jeg har fastmonteret en stikdåse i god kvalitet (metal) med 5 udtag i bunden af vores ene skuffe og ført tilledning fra et stik inde i bunden af skabet. Tilledning er kraftig spiralledning. Så kan alt fruens udstyr ligge i skuffen og 5 stik er nok

Det er ikke lovligt at lave selv, men når nu alle køkkenproducenterne gør det, så tænkte at jeg også kunne ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis