Ujævnt gulv/lægning af laminatgulv

Hej

Skal til at erstatte et gl. laminatgulv i vores køkken med et nyt. Bevares, det gl. var da ikke 100 % jævnt, men jeg er alligevel overrasket over, hvor skævt det underliggende gulv er, efter det gl. gulv er fjernet.

Det er opbygget med oprindeligt gl. gulvplanker, påsømmet masonitplader, et lag linoleum og så laminaten ovenpå. Lige nu er der kun masonit tilbage ovenpå plankegulvet. Midt i rummet, hvor gulvet er skævest og billederne taget, har der i sin tid været en opdeling af rummet, så der er selvfølgelig en eller andet form for samling under masonitpladerne.

Jeg er nu tvivl om, hvordan fremgangsmåden skal være. Producenten (Pergo) foreskriver maks. 2 mm ujævnhed pr. m. Jeg er langt over. Ca. 8-10 mm., hvor det er værst.

Kan jeg evt. trække noget spartel ovenpå masonitpladerne, eller er jeg nødt til at fjerne dem og starte helt forfra ved plankegulvet? Noget større arbejde end jeg lige troede, men omvendt skal det være i orden.

 


Mvh. Jakob Jørgensen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Update

Nysgerrigheden var for stor og tålmodigheden for lille, så rykkede nogle af masonitpladerne af.

Som forventet er der tale om gl. gulvplanker, der har slået/rejst sig, samt en middelmådig reparation hvor den tidligere adskillelse af rummet har stået.

Jeg kommer jo nok til at få fat i noget maskineri til at enten høvle toppene af gulvet eller alternativt slibe det jævnt. Herefter en spartling.

Hvilket maskineri vil panelet foreslå? Vil gerne have det ordnet i morgen...


Mvh. Jakob Jørgensen
Jeg ved godt at det ikke er helt rigtig at gøre. har set flere der har gjort det, også proff gulv lægger.
Vask gulvet grundig. fuge alle sprækker. prime gulvet og læg en lag flyde sparkel ud.
Gulvet vil nok bevæge sig med tiden og sparklen vil revne og nogle steder gå løs. men ikke flytte sig fra hvor den er lagt.

Så en god kvalitet undergulv og laminat oven på så det virker helt fint.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
....du kan bruge en elhøvl til toppene men det fjerner nok ikke de større ujævnheder....jeg ville brække op, det føles bedst når du er færdig og tror ikke tidsforbruget er så voldsomt.
men du kan også lægge stykker af gulvpap (afdækningspap) ud i flere forskudte lag i lunkerne så du jævner lidt ud....selnivellerende er som nævnt også en nødløsning...

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Tak for indspark.

Tænker jeg høvler toppene og anskaffer noget spartel. Jeg har ikke mulighed for at tage gulvet op, da det går ind under køkkenskabene.

Mvh. Jakob Jørgensen

Fordelene ved at brække det gamle om, er jo flere, du kan få et helt plant gulv, få isoleret, og lave gulvvarme.

Ulemper er der jo angiveligt også.
Pris
nedtage køkken skabe
Tidsforbrug hvis det er lav det selv

 

Men som nævnt få høvlet de værste ujævnheder væk, og ret resten af med gulvpap.

Du får det bedste resultat, hvis du ligger laminaten, vinkelret på de gamle brædder.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg laminat i min stue pga en hunde der ridset lakeret træ gulvet hurtig.
Mine gulv brædder var også rejst sig lidt nogle steder. det kørte jeg bare lige hurtig over med en båndpudser.
Så vi valgte at smide en tyk parket undergulv ud og 60kr/m2 jem og fix laminat gulv oven på.
Det virker ganske fint og vi er faktisk vældig glade for det da det er meget nemmer at gøre rent.
Skrevet af je_ns på 26-11-2016 21:10

Du får det bedste resultat, hvis du ligger laminaten, vinkelret på de gamle brædder.

 

Der ville være øv at gøre. så kommer det til vende forkert i forhold til huset længe retning eller loft.

 

Det gulv ligner i særdeles høj grad det gulv, hvor jeg for 2 år siden lagde laminat. Jeg gjorde det, som du også foreslår, at fjerne de allerhøjeste toppe med en høvl, hvorefter jeg lagde selvnivelerende gulvspartel. Ved de dybeste huller sømmede jeg smalle strimler af masonite påde steder, hvor spartelmassens tykele skulle være 3,5 mm, så jeg havde noget at styre efter. Navnet selvnivelerende spartelmasse er misvisende, da det betyder, at man selv skal foretage niveleringen og man har kun 15-20 minutter fra man begynder at blande massen til den ikke længere kan bearbejdes, så tag mindre områder ad gangen, hvis du blander i en spand.

Gulvet var, da jeg overtog huset i 1975, med korkbelægning og derunder lå der noget cementspartelmasse, der godt nok var revnet mange steder og i hovedsagen lå løst i flager, men det lå overalt der, hvor det oprindeligt var lagt. Det  var lagt på, da huset blev bygget i 1953 og holdt til 2014, så med en holdbarhed på over 60 år, så forstår jeg ikke, at nogen betragter det som en nødløsning.

Så er jeg i gang. Har købt en billig elhøvl, Ford, i Harald Nyborg. Det går dog ikke helt som forventet. Jeg kommer ingen vegne Til trods for at høvlen er sat på maks, som er 2 mm, tager den ikke fat. Når jeg kigger underneden kan jeg godt se, at når den er understøttet på begge flader på høvlen, så er kniven nærmest i flugt med fladerne. Er det et problem isoleret med den høvl jeg har købt, eller er det generelt? Jeg er klar til at købe en anden hvis det er høvlen, som er problemet. Træls.

Mvh. Jakob Jørgensen
Testede lige høvlen på et stykke frisk lægte i skruestikken. Den tager intet af. Gør bare træet mørkt og glat

Er det kvaliteten af skæret eller kan jeg ødelægge dette på 1/2 m2 lakeret plankegulv? Har ikke kørt i søm eller andet...

Mvh. Jakob Jørgensen
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også