áfbryder og lys udenfor

Hej

Fik løst mit problem sidst her inde så jeg prøver lige igen...

Har sat lys op ned til mit brændeskur og en stikkontakt nede i skuret.

Ved døren er en afbryder og ledningerne ude fra har jeg samlet i en dåse nede ved jorden.

Kunne det laves på en smarter måde og hvordan skal ledningerne samles??

De 2 3 leder i dåsen der går den ene op til afbryderen og den anden går i en lampe der hænger på vægen.

Den ene 5 leder går ud til nogle lamper der står langs gangstien og inde i skurret samt en stikkontakt der af monteret i skurret..

Den sidste 5 leder bliver trukket op på loftet og ned i tavlen.

 

Kunne jeg lave det bedre f.eks. ved og samle nogle ledninger på loftet hvis ikke det er for sent da de er klippet af.

Hvordan skal ledningerne samles?

Går ud fra et alle jord samles sammen og alle de blå skal samles sammen.

 


VM
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lave det sådan, at ingen kabler er tættere på jorden end 50 mm uden at være beskyttet mod mekanisk overlast. Dernæst bliver du nødt til at fortælle, hvilke kabler, der føre hvorhen. Det er ikke nemt at fortælle, hvordan ledningerne skal forbindes, når der ikke nogen oplysninger om, hvor kablerne går hen.

fase
1: 5 leder går til tavlen trukket op på loftet
1: 5 leder går ud til lamperne på gangstien og ind i skurret i 2 lamper og en stikkontakt.
1: 3 leder går til en lampe der hænger på væggen.
1: 3 leder går til en afbrydder

VM
Kommer strømmen i det 5 leder kabel, som kommer fra loftet og i hvilke farver ledninger? Er der andre ledere i det kabel, som bruges og til hvad?
Hvilke farver bruges i det andet 5 leder kabel og til hvad? Her tænkes på tændledning til lamper på gangsti og lamper i skuret.

fase
den 5 leder fra tavlen er ikke monteret i tavlen endnu det er den der går op på loftet.
lyset i skuret og på gangstien skal tændes sammen ved afbryderen ved døren
Lamperne er der brugt blå og brun
stikkontakten er der brugt sort.

VM
Skrevet af VM på 26-11-2016 14:24
1: 5 leder går til tavlen trukket op på loftet
1: 5 leder går ud til lamperne på gangstien og ind i skurret i 2 lamper og en stikkontakt.
1: 3 leder går til en lampe der hænger på væggen.
1: 3 leder går til en afbrydder

Det kabel, der kommer fra loftet bruges til forsyning, så der bruger du brun som fase, lyseblå som nol og gul/grøn som PE/jord.

Den brune i kablet, som går til afbryderen, forbinder du med den brune fra det femleder kabel, som forsyner din installation. Den blå i kablet fra afbryderen forbinder du til den brune i det 5 leder kabel, som forsyner dine lamperne langs din gangsti. Den brune fra din udendørs lampe forbindes til den brune fra dine udendørs lamper, så tænder din udendørs lampe og lyset ved gangstien sammen. Lamperne i skuret forbindes ligesom din udendørs lampe. Den sorte i dit 5 leder kabel i skuret forbinder du til den brune i forsyningskablet. Alle gul/grønne forbindes sammen. De lyseblå fra forsyningskabel, udendørs lampe, lamper i skur forbindes sammen.

 

 


fase
Annonce
Det gir rigtig god mening.
det jeg har lavet forkert er vel at jeg har monteret en samledåse på væggen ca. 30 cm over gulvet hvor alle kabler er samlet i.

er der nogle fordel i at udskifte den 5 leder kabel til en 3 leder eller er det en fordel på sigt nu jeg har trukket den??


VM

I den ende hvor tavlen er ser det sådan ud...

der kunne jeg godt tænke mig at monter ledningerne i en "gruppe" eller sikring for sig selv.

kan de monteres sammen med "lys i fyrrum" eller skal der en ny automatsikring i?

Hvis lyser kortslutter pga. fugt i udendøres lys vil det ved ikke slukke for jordvarmen?


VM
Er elregulativet lavet om så private ( ikke elektrikker) må rode med sådan kabler og instalationer .

Blot et forsigtig spørgsmål.
Det tror jeg nu ikke... jeg skal ikke ind og pille ved alt det strøm i en tavle men laver så meget jeg kan i form af at trække kabler sætte lamper op osv.. så må elektrikeren sætte det til så er det ikke mig der får stød :-)

VM
Skrevet af jetdirect på 26-11-2016 17:11
Er elregulativet lavet om så private ( ikke elektrikker) må rode med sådan kabler og instalationer .

Blot et forsigtig spørgsmål.

Det er bestemt ikke noget forsigtigt spørgsmål, men et absolut relevant spørgsmål. Svaret er, at et sådant reglement skam findes. Det hedder Stærkstrømsregulativet for LDS og har ikke ret mange regler, hvoraf en af dem er, undgå såvidt muligt kortslutninger, brug den gul/grønne til altmuligt, strømmen er alligevel farveblind.

Der kan i dette svar forekomme grove misfortolkninger af det reglement, som bruges af professionelle.

 

 


fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis