Ventilationsanlæg

Hej forum, 

Vi døjer med for høj luftfugtighed i vores hus fra 1956. Årsagen er formegentlig at huset er blevet for tæt pga. udskiftning af samtlige vinduer og efterisolering. Derfor overvejer vi at installere et ventilationsanlæg, og forhåbentlig løse problemet på den måde. 

 

Huset består af to plan: 

Stueplan med bryggers, stue, køkken og entre med trappe til 1. sal. 

1. sal er med 3 værelser og et badeværelse. 

Huset er med med to "fulde" plan, altså ingen skråvægge. Tilgengæld er taghældningen kun beskedne 15 grader, og der er ikke meget plads på loftsrummet. Der er lagt papirgranulat ovenpå loftet på 1. salen. Der går desuden en nedlagt skorsten fra bryggerset (som tidligere har fungeret som fyrrum), og op igennem det ene værelse langs skillevæggen til et andet værelse. 

 

Vores plan er følgende: 

Installere et væghængt anlæg i bryggerset, med indtræk og afkast i ydervæggen (øst-vendt, hvilket jeg har læst mig til er en fordel om sommeren). 

Bryggerset ligger op mod stuen, hvorfor det vil være oplagt at montere en studs på væggen i stuen (dette kan gøres, så denne sidder på en ikke-generende position), men spørgsmålet er om det er okay at montere på væggen i stedet for i loftet?

Stue og køkken er vi i gang med at lægge sammen, så måske er det ikke nødvendigt at gøre noget aktivt i køkkenet, når der i forvejen er emhætte monteret?

 

Jeg har tænkt om det er muligt at trække et rør igennem den nedlagte skorsten op til loftsrummet og forgrene ud til de tre værelser + badeværelse derfra? Der er ikke meget plads at arbejde på, så det vil være nemmest at trække et flex-rør - er det virkelig så slemt ift. strømforbrug?

Alternativt kan vi måske banke et så stort hul i skorstenen at vi kan sætte et rør i på 1m af gangen og samle i sektionen indtil vi når loftet - er det en bedre løsning?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes du skal kontakte en installatør, da det ikke lyder til at det vil blive en typisk installation. Jeg kan anbefale www.billigventilation.dk som jeg selv brugte da jeg skulle installere et anlæg i mit hjem.

Du kan godt have en ventil på vægge, men jeg vil anbefale udsugning hen over vasken.

Jeg tror ikke du har plads til at have et ventilationsrør i skorstenen. Der skal være plads til er rør af en større diameter og det skal muligvis være isoleret.
Men måske kan du pille skorstenen ned og så få plads til ventilationsrør i stedet for.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det vil MINDST dreje sig om 2 stk 125 mm rør + isolering , (måske 2 x 160 mm + isol. ). Det kan ikke være inden i en skorsten. Så anbefalingen med at pille skorsten ned er rigtig god.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lige selv monteret et anlæg mit hus.
Jeg har sug i bad, gang, køkken, stue og soveværelse. loft monteret
Indblæs soveværelse, kontor, stue loft monteret.
Tre indblæs væg monteret i skunk væg på 1 sal.
Alt er justeret så det bliver suget ud og blæst ind lige meget.
Som er en god ide at få en prof til.

Men dit projekt er rimelig omstændig da du ikke rigtig har noget plads til at trække rør.

Men jeg ville nok fjerne skorstenen trække rør op i loftrummet fra brygges. bygge en gips kassen uden om rørne derefter

Udsugning i brygges kan du bare sætte på hovede røret med et t helt oppe under loftet med en dæmper og en knæk og udsugnings ventil. den til stuen kan gøre det samme bare den anden vej. evt sætte en skabs væg bagefter for at skjule det.
resten af rummene ville jeg bare forbinde oppe fra loftrummet.
røret til køkken ville jeg trække ned fra loft rumme op af en skillevæg/ydrevæg på 1sal. evt lave et fast møbel for at få udsugning lidt fra væggen.

Jeg har selv en bænk langs hele min gavl for at skjule mine hovede rør.

husk dæmper og til alle rum. det er træls at høre på når teenager studere botanik med kæresten.
Tak for input alle mand!

Jeg skal vidst have en teknikker ud og kigge på muligheder og begrænsninger. Umiddelbart er jeg ikke meget for at gå i krig med at vælte skorstenen. Først og fremmest var det ikke tanken at der skulle renoveres på 1. salen i denne omgang, og jeg forestiller mig at fx de pudsede lofter kunne pådrage sig skader når man begynder at rykke i murværket.

Dernæst er skorstenen ført igennem det forholdsvist nye tag (lagt af tidligere ejer), og det vil jo nok kræve at man nedlægger skorstenen hele vejen på - eller kan man lave noget understøtning på det resterende?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis