Tagkonstruktion - Fladt tag 1:40 - Dimensionering m.m.

Hej LDS.

Jeg er ved at tegne hus til selvbyg. Totalt selvbyg vel og mærke.

Jeg er nået til tagspærerne som skal være med 1:40 fald, 300mm isolering, udluftningssystem, electricitet osv

Samtidig skal det være så lavt så muligt så det passer med husets arkitektur. Jeg har vedhæftet nogle billeder er det tegnede, og hvor jeg vil hen med det.

Her er huset set med facaden. Der skal være 1m udhæng nogle steder og ander skal fibercementvægen flugte med taget i funkisstil. 

Mit spørgsmål er så:

Er der en kyndig der kan pege mig i retningen af hvordan jeg dimensionerer disse eller hvor jeg finder information om dimensionering af gitterdrager? Skal jeg bare gribe knoglen og snakke med palsgaard spærfabrik og få dem til at lave planen eller kan det gøres selv?


Alt kan laves med det rette research.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil være en god ide at få spærfabrikken til at lave beregningen og dimensioneringen, samt fabrikere dem. At lave spærene selv kan overhovedet ikke svare sig, af den simple grund, at du som selvbygger kun har tre ting i hovedet: Gå på arbejde, spise og sove samt bygge hus. Desuden holder spærfabriken styr på hvilke træklasser, der skal bruges.
For at spærfabriken bedre kan lave beregningen, bør du nok lave nogle bygnigstegninger/stregtegninger med mål på i stedet for nogle billeder. Og god fornøjelse med byggeriet, det er et stort arbejde, at bygge et hus selv.

fase
Ja hvis jeg ikke selv skal lave dem får de selvfølgelig lov til at lave regnearbejdet.. Jeg kan selvfølgelig ikke smide alt dataene op i denne tråd for så vil det være en virkelig dårlig en. Selvfølgelig skal de have tegninger.

Spørgsmålet var om jeg ikke bare selv kan foretage beregningerne, og hvor man skal søge litteraturen på f.eks gitterdrager. Det er jo ikke raketvidenskab.

I c18 træ kan de laves for 1615kr i materialer per stk med materialer på udbudspris.



Alt kan laves med det rette research.

Prøv at gå på biblioteket. Der kan du finde nogle hæfter om trækonstruktioner, jeg mener, de hedder noget med Alt om træ eller noget i den retning. Endelig er der bøger, der bruges i tømreruddannelsen.
Det er længe siden, jeg lavede gitterspær.

Du skal også overveje, om du skal stille med statikberegninger, når du skal søge byggetilladelse.


fase
Ok. Mange tak! jeg kigger!

Alt kan laves med det rette research.
De bøger du leder efter hedder TRÆ58 og TRÆ59, her er tabeller på spændvidder, nedbøjninger, samlinger mm.

Jeg synes det er meget optimistisk at regne det selv - især med spænd af den størrelse som du har gang i. Det kan godt være du ikke synes det er raketvidenskab, men jeg vil til hver en tid postulere, at det er umuligt for den utrænet, at sætte sig ind i og forholde sig til alle de problemstillinger, som din konstruktion påbyder -ikke bare på spærret men også på de omkringliggende konstruktioner. En spærberegning er ikke voldsom dyr, og jeg vil vove den påstand, at i dit tilfælde er det givet godt ud. Jeg synes det er komplet vanvittigt at kaste sig ud i et byggeprojekt, uden at have styr på hvordan kræfterne forløber.

En tommelfingerregel for gitterdrager er, at de ikke skal være mindre end 1/10 af spændvidden - din ambition om at opnår 600mm virker meget optimistisk! Men det kan du jo regne på!

 Certificeret Statiker

Hej.
Udover dette så ser det ud til at dine vinduer ikke overholder kravet for redningsåbninger i forhold til mulig brand.
Det vil være en rigtig god ide at anskaffe sig bogen HFB 2012 og SBI for tilgængelighed i enfamiliehus, samt at kigge i bygningsreglementet 2015 for indretning.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis