Udskiftning af loft

Hej alle
 
Min kæreste og jeg er blevet de lykkelige ejere af et 2-plans parcelhus fra 1968. Idet det er vores første hus er vi ikke ligefrem eksperter i istandsættelse, men vi er ikke bange for at gå i gang, og jeg ved også hvordan en hammer skal vendes  
 
Helt konkret er vi ved at tage listeloftet i stuen ned og ønsker at opsætte et nyt gipsloft. Stuen er L-formet og vi er gået i gang med den første del - bl.a. for at se hvad der egentlig gemmer sig oppe bag loftet. I forbindelse med nedtagningen begynder spørgsmålene nu så småt at melde sig. Derfor håber jeg, at i kan hjælpe
 
  1. Som det ses af de vedhæftede billeder faldt det meste af isoleringen i forbindelse med fjernelse af loftet ned. Vi sætter derfor ny isolering op, men har det reelt nogen betydning at isoleringen er så gammel? Bør vi gøre mere for at sikre, at isoleringen ikke falder ned i den anden del af stuen eller er det godt at få den udskiftet?
  2. Hvilken type isolering og hvor meget bør vi sætte op? Der er soveværelse oven over stuen, så der skal vel tages hensyn til støj
  3. Hvorndan gør vi isoleringen fast?
  4. Skal der sættes dampspærre op eller "sølvpapir" som der tidligere sad? Hvis der skal sættes dampspærre op hvad er der så af krav til denne? Og ligeså til "sølvpapiret"?
  5. Er det en fordel at isolere yderligere eller udskifte den gamle isolering i skunken?
  6. Sidste punkt: Min kæreste og jeg har lidt forskellige meninger omkring omfanget af projektet - jeg er den positive og ser ikke nogle helt umulige udfordringer og hun er nok den mere realistiske (pessimistiske?). Er det helt hul i hovedet at gå i gang med sådan et projekt når man ikke er udannet tømre?
 
Jeg har forsøgt at søge efter svar på ovenstående her på forummet men uden held i forhold til lige netop vores situation. Jeg håber derfor at i vil hjælpe.
 
På forhånd mange tak!
 
Med venlig hilsen
Mads
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej mads,

Kønsrollerne er for det første helt rigtige - du SKAL være jubeloptimisten, for det er sandsynligvis dig der driver projektet, og hun SKAL være skeptikeren der styrer jubeloptimistens armbevægelser så i hurtigst muligt kan få et liv igen Kvinder er typisk mere begejstret for målet end processen

1 - hvis isoleringen ikke har fået fugt er den fin at genbruge - men træls at arbejde med (støv) - husk maske !!

i kan fjerne et stykke loft af gangen og så fastholde isoleringen med ståltråd og klammer.

2 rockwool eller glasuld, det er et temperamentsspørgsmål...

3 ståltråd....isoleringen kan godt nogenlunde hænge selv hvis den er skåret 1 cm i overmål, indtil i får ståltråd på...det gøres samtidigt efterhånden som msn når frem (hvis i har to lag skal de lægges forskudt så samlingerne ikke bliver kuldebro)

ved den rette konstruktion kan du også undlade ståltråd og lade forskallingen alene bære det...men du kan google dig frem til løsningerne ('forskalling af loft' etc..) normalt har man dampspærren liggende 1/3 inde i isoleringen fra den varme side, det er generelt en god løsning.

4 der skal dampspærre op....jo tykkere isolering, desto vigtigere er denne...den klæbes og/eller tapes fast til væggen med folieklæber og dampspærretape.

5 det er fint at isolere skunk, men der skal være balance i tingene...det giver ikke mening at have 400mm i skunken og kun 100 på loftet. Desuden skal du være opmærksom på fugtproblematikker.

6. Dette var en meget overfladisk besvarelse. Jeg vil klart anbefale dig at få en erfaren tømrer med på råd...i kan jo sagtens lave arbejdet og så få tømreren til at komme ud og vurdere løsninger, få jer sat igang med den rigtige fremgangsmåde osv. Pengene vil være godt givet ud, tro mig ! Så kan han være gps og i kan være motor !!

Held og lykke (:


Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Jeg vil først lige sige velkommen på denne side.
Her er det jo ganske almindelige mennesker der giver sine meninger og erfaringer videre, dels nogen som jeg der er halvt gode til mange ting og dels som ovenstående der har en uddannelse inden for et bygningsfag. Så man må altid selv sortere og bruge det man bedst kan.
Før jeg prøver at besvare dine spørgsmål vil jeg lige ´gøre opmærksom på noget vigtigt.
Jeg kan se at isolering op langs taget er skubbet helt op imellem spærene. Det kan være et problem, som du bør undersøge. Der skal være udluftning op langs tagfladen på mindst 50 mm og der skal være en sprække ud ved tagfoden på 1 cm langs begge sider. Luften skal ligeledes kunne komme ud oppe i kip.
Den luft der dermed kommer ind skulle jo helst ikke gå ned i isolering, derfor laver man en vindplade nederst. da det måske er ok vil jeg ikke forklare mere om det, men du skal endelig vende tilbage hvis du er i tvivl. Det er måske i orden, men det er nu du har mulighed for at få det rettet hvis det er galt.
Det vil være ok at fylde med isolering oppe imellem bjælker, og fastholde det med ståltråd som sømmes op under bjælker.
Under det trækkes dampspærre, og der skal ikke være noget alucraft (sølvpapir). Det er en ældre form for dampspærre.
Nu afhænger det lidt af hvad loftshøjde i ønsker, men jeg ville skrue en 25 mm forskalling direkte op under spærene, ( med små klodser under der hvor det er nødvendigt for at rette loftet op)
og så samme slags forskalling på tværs af spærene med 30 cm afstand. Så er der fint plads til at el netværk og andre installationer kan trækkes.
Når det er på plads kan gips plader sættes op, med 2 lag hvor samlinger er forskudt. Spartling, maling og skyggelister sættes op.
Projektets størrelse ? Deter et stort projekt, der indebærer mange weekends, og noget ferie. En rigtig god ide fra Paranahja med en tømrer som "mentor" Det kunne også være nogle kammerater med den uddannelse.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej begge


Jeg beklager meget, at jeg ikke har fået svaret jer, når nu i har brugt tid på at hjælpe mig. Men i må endelig ikke tro, at jeg ikke har fået noget ud af jeres indlæg! Jeg har bare været ophængt. Det har virkelig været dejligt, at få bekræfte at opgaven ikke er uoverskuelig, og at det heller ikke nødvendigvis er raketvidenskab.

I får lige individuelle svar

Først Paranåhja:
Haha, tak for noten omkring kønsroller. Det rammer muligvis mere præcist end du aner

1) Okay, tak for info.

2) Fint

3) Ok

4) Modtaget

5) Ok, så efterisolerer vi der, hvor vi vurderer at det giver mening

 

Og så ev elmand:
Tak for velkomsten! Og tak for info omkring sortering – jeg er dog meget positivt overrasket over kvaliteten af respons jeg har fået – det er altså fedt at folk gider at hjælpe og svare udførligt på ens (nok) dumme spørgsmål.

Jeg undersøger nærmere omkring vindpladen.

Hvor pernippen skal jeg være i forhold til opretning af loftet? Altså skal det rettes op så det er 100% i vater? Og jeg satser også på forskalling direkte på spærene – jeg vil gerne beholde så meget af loftshøjden som muligt.

Tak for tippet i forhold til ”dobbelt”-forskalling, jeg tror dog ikke jeg får brug for det – men tak!

Ok mht. dampspærre. Jeg går plastik-vejen

 

 

Og så et fællessvar til at slutte af med

I går gjorde jeg, som i begge foreslog: Jeg hev fat i den lokale håndværker. Det var en virkelig god idé, og rigtig godt givet ud – både for mig selv, men også for min kæreste Vi fik begge en mere realistisk indstilling til projektet, og så også begge at det ikke er raketvidenskab, men at man skal tage ét skridt ad gangen.

Derudover fik vi nogle gode tips, hvor mange af dem egentlig er lig jeres. Det der adskiller sig mest er nok, at han sagde at vi ikke skulle sætte dampspærre imellem etagerne, for der var allerede dampspærre op imod undertaget. Der skulle derfor bare trækkes dampspærre fra ydervæggen og op til den eksisterende dampspærre. Han foreslog desuden at isolere skunken yderligere på ”væggen” ind imod soveværelset.

Derudover fik vi ham til at tjekke konstruktionen, og han var meget positivt – det er altid rart at høre, at det ser godt ud

 

Med venlig hilsen
Mads

Den med dampspærre har han da ret i, hvis i også har varme på ovenpå. Det er rigtig godt at have en fagmand at spare med, og stille de "dumme" spørgsmål. Der er nogle ting der er svære at se blot ud fra et billede. God arbejdslyst. Og uanset kønsroller så få hende "op på stilladset" også før der skal sættes billeder op, og de skrå puder i sofaen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for din fine tilbagemelding mads ! Med din indstilling skal det projekt nok komme i mål !

Haha erik....hvis du kender koden til at få hende op på stilladset så vil jeg gerne vide det !!

Han har ret med dampspærre....jeg missede at det var en etageadskillelse....men at få vægdampspærren til at mødes med dampspærren i overetagen er noget af et tidskrævende kunststykke som regel...den del skal du nok også få tømreren til at uddybe fremgangsmåden på.
skal det laves korrekt skal der monteres plader som sidder rundt om spærret, som dampspærren så hæftes og tætnes på...ofte er det lettere at lave stueetagen separat rent fugtmæssigt...men er der begrænset isolering i etageadskillelsen kan dampspærren ofte undlades...såfremt overetagen er opvarmet giver det jo heller ikke mening at have ret meget isolering i etageadskillelsen, det er primært for lyd og for at undgå at varmen helt uhindret kan stige op i overetagen.

Opretning af loft....det er altid lettest at lave i vater eller bare plant ( plus minus et par millimeter på et 2m retholt/loddestok), men det er ikke altid det rigtigste. Det kan være en hel kunst at lave noget skævt bevidst.

Med en murersnor holdt stramt ud under bjælkerne kan du skabe dig et overblik over, hvor plant bjælkelaget er. Er det forholdsvist plant kan du som elmand skriver nøjes med lidt opklodsning.

Men ellers er det langt hurtigste at skrue nogle lige forskallingsbrædder på siden af spærrene. Skru et bræt op på det yderste spær i hver ende af rummet. sæt een skrue i hver ende af brættet. Træk en snor mellem brædderne i hver side af rummet, et par cm fra væggen. Nu kan du så tage overblikket igen, justere lidt op og ned på bræddernes ender, tjekke at der er nogenlunde ens afstand ned til vindueslysninger osv.

Når placeringen er godkendt lægger du feks en masonitklods under snoren. Nu kan du så montere de øvrige brædder på bjælkerne, stadig kun med en skrue i hver ende, du tjekker selvfølgelig afstand til snoren med samme type klods som ligger under snoren i enderne.

Til sidst sætter du skruer i på midten af de to endebrædder (tjek med retholt at de er lige). Træk så en snor på tværs under midten af brædderne og læg igen en klods under snoren. Kontroller at den ikke rører nogen af brædderne...nu retter du så op og ned på midten af alle brædderne og sætter resterende skruer i (for hver halve meter).

Og SÅ....er det bare at køre på med foskallingen nedenunder mens du smiler fordi du VED det er helt lige (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

At få hende op på stilladset - det er da nemt.. der er jo den der bestemmer, der står på stilladset... og derfor, er - her i huset - mig (konen) ;-)
Spøg til side..
Fysiske udfordringer gør, at jeg har nemmere ved, at lave diverse "Da-muelt" arbejde (tidligere betegnet Ma-nuelt - som en af vores venner sagde).
Udfordringer kommer normalt, ved forskellig tilgang til tidsfaktoren + rodefaktoren - kontra den teoretiske pengebesparelsesfaktor ..Så man(vi) kommer tit til, at det er bedre, at nedsætte de 2 første faktorer, og måske opnormere den sidste - hvis man tager den håndværksmæssige kunnen og tid tid til rådighed / mængden af mulighed for at købe nyt grej, for at spare tid og diverse andre faktorer.. - (sæt selv regneregler ind, for at få det til at passe til jeres regnestykke) ;-)
= giver det mening og (eller) giver det værdi = så gør det -.. men giver det skilsmisse m.v. - så skulle du 1: Ikke have indgået i forholdet
2: Gøre det alligevel,
og 1: konen bliver superglad for sin fantastiske "LDS-mand"!
Eller 2: En anden kone bliver superglad for sin fantastiske "LDS-mand"!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den med stilladset kom jeg i tanker om fra min søn og svigerdatter. Jeg havde hjulpet med forskalling m.m. så det var klart til lofter. Så skulle de selv sætte lofts brædder op. Der bruger man så et " stillads" på 40 - 50 cm højde. Hun var bare så bange for " højde " at hun aldrig går i sko med høje hæle.
Stilladsplanker blev lagt direkte på gulvet, så hun kunne øve sig, Så blev de hævet til ca. 20 cm højde det gik også. Til sidst kom hun op på de 50 cm. og gjorde lidt gavn som hold ved tømrer. Bagefter var hun naturligvis stolt som en pave, og det var næsten hende der helt alene havde sat loftet op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen

Beklager at jeg ikke har fået svaret jer, men jeg har desværre været ophængt det sidste stykke tid. Mest af arbejde og knap så meget af projektet. Jeg er til gengæld kommet lidt videre med projektet - ja faktisk så langt at jeg er gået i gang med at sætte det første lag gipsplader op det er fedt! I den forbindelse har jeg lidt spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med Men først svar til i to

Til ev elmand:
Tak for tippet i forhold til kæresten. Det lykkedes i nogen grad Og det hjalp helt sikkert på hendes optimisme i forhold til hele projektet Men også ikke mindst, i forhold til hvor lang tid hun tror ting tager!

Og du rammer skræmmende præcist i forhold til din regneregel

Til Paranåhja:
Vi endte med, at sætte en plastdampspærre i etageadskillelsen og så fastgøre den langs væggen med dampspærre lim. Jeg har det dog lidt ambivalent med dampspærren for jeg har lidt svært ved at se fidusen med den i sådan et ældre hus, for helt tæt er det sgu svært at få den – især omkring lampesteder!

Opretningen blev klaret med retholt og nogle lange vaterpas. Vi lagde masonitklodser under de vandrette forskallingsbrædder hvor det var nødvendigt. Det tog godt nok lang tid, men det er også svært når man ikke ved hvor præcist det skal være. Det endte med, at blive ret præcist, så det håber jeg slutresultatet kommer til at bære præg af  - jeg tænkte at det var smartere at bruge lidt ekstra tid på det, og så gøre det ”for godt” i stedet for det modsatte!

Og så de ekstra spørgsmål:

Som nævnt er jeg kommet i gang med, at sætte gipsplader op – der er dog dukket lidt spørgsmål op. Til info så vil jeg gerne undgå, at skulle sætte en liste op til sidst. Loftet bliver spartlet og malet (af prof. maler) og jeg spartler, sætter filt op og maler selv vægge. Hermed spørgsmålene:

  1. Hvor stor afstand skal jeg have fra gipsplade og ud til væg? Og er det samme afstand uanset om det er første eller andet lag? Jeg udover murstensvægge har jeg en tværgående træbjælke hvor pladerne også kommer til at ligge ud til – jeg ved ikke om det gør nogen forskel i forhold til udvidelse etc.
  2. Jeg har læst et sted, at man bør lægge en lydfuge langs kanten på det øverste lag gips. Hvilken type fuge er det? Og har det indflydelse på ovenstående spørgsmål?
  3. Pladerne jeg har købt er GDS plader med spartlesamlinger på de to lange sider. Skal jeg på de to korte side skære en fas med en hobbykniv eller hvad? Og skal jeg også gøre det på den korte kant indimod væg/bjælke?
  4. Må jeg lægge spartelsamlingerne ud imod vægge, eller er jeg nødt til at skære dem af inden jeg sætter pladerne op når de skal sidde langs væggen?
  5. Jeg har læst et enkelt sted, at det anbefales at sætte pladerne op, så kortkanten er vinkelret på lysindfaldet. Men samtidig skal pladerne jo også lægge vinkelret på den nye forskalling der er sat op. I mit tilfælde er det umuligt, at opnå begge dele. Vil det være ok, hvis det er en lange kant af gipspladerne som er vinkelret på lysindfaldet?

På forhånd endnu en gang tak for jeres hjælp!

Mvh.
Mads

Jeg mener ikke der er nogen afstandskrav til vægge når vi taler om gipsplader. Men 4-5 mm vil være ok så der er plads til en malerfuge. Denne tætner jo også imod lydgennemgang
Kortkanter affases sådan ca. 45 grader, så der er plads til at spartling kan komme ordentlig ind. Men det gælder kun 2. lag.
Du har ikke brug for spartelkant ind imod væg og bjælke, men det skal du jo have forberedt i din forskalling, da første plade så kun rækker 115 cm. Hvis det ikke er forberedt må du tolerer den ekstra spartling ud imod væggen.
Man bør sætte plader op så den lange side går parallel med forskalling. Så må lysindfald komme som det vil. andet lag skal så sættes op så samlinger ikke ligger på den samme forskalling. Det klares naturligvis ved at starte med at skære af den første plade i 2. lag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også