Start af kold Yanmar dieselmotor

Min Yanmar indenbords 1GM10, der jo ikke har glødetråd, er meget vanskelig at starte her i den kolde tid.

Nogen der har gode tips til hvad man så gør, - når man ikke vil lænse batteriet helt.

Jeg tænker andre måder at varme motoren på.. (varm luft, eller ???)

Nogen må kende tricks.

TAK

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv om den er startvillig uden kilerem til generatoren
så tager vi den derfra
Mvh. JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Bruger du dekompressionsventilen under start ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Udover det allerede nævnte er det super vigtigt at dit batteri er i topform, og gerne et batteri (større end nødvendigt)
Så skal selve motoren være i form, så dyser og kompression er 100 % ok.

Selvfølgeligt ville det være optimalt, hvis motor og olie, samt batteri er opvarmet til 20 gr c men vel næppe praktisk muligt..


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Nitter! Ja, jeg bruger ventilen, men lidt i blinde.. Beskriv gerne den rækkefølge af "startgreb" i startproceduren, som du mener er den optimale.
Jeg er faktisk meget uerfaren med de ting, så derfor: Klip det lidt ud i pap..
Mvh. Svend
Det kan jeg nemt.

1. Dekompressionsventil åben.
2. Lad starteren trække motoren op på fulde omdrejninger.
3. Slip dekompressionsventilen mens du stadig kører på starteren.

Og så skulle motoren helst starte.

Lille trick. Ved vintertid bruger du en tynd olie, eks. 5w30.

Hjælper det ikke, kan vi også andre små trick. Men skal lige have at vide om det er din fornemmelse at starteren kan trække motoren rundt med en rimelig fart ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
hvis du har 240V ombord, ville det hjælpe at sætte en varmeblæser ned til motoren i et par min.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak Lynæs - jeg har fantaseret lidt i samme retning, og nu vil jeg prøve det, og selvfølgelig holde øje med..
Mvh. Svend
Tips fra Nordsverige: Lån konens hårtørrer og varm direkte ind i indsugningen et minut eller 2...
Forbavsende effekt...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tak shortcut.
Måske var det dette tricks min underbevidsthed efterlyste - jeg har også en håndværker-varmeblæser - altså en hånd én...
Men måske bliver den for voldsom - ved der ligger et skumgummifilter i indsugningen, som vel kan få det for varmt.
Nå, jeg prøver forsigtig en af dagene - og giver selvfølgelig en melding her i tråden.
Har du prøvet med et skud dieselstart?

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis