efter monterede snyde sprosser - muligt eller ej ??

Jeg har købt nogle sidehængte 2 og 3 fags vindues for et års tid siden, og de er helt fine. Jeg har efterfølgende overvejet om jeg ikke hellere ville have haft vinduerne med sprosser i stedet for sad rigtigt usmart det ved jeg godt - (huset er fra 1936 så begge dele passer faktisk ok), jeg ville nu lige høre om det er muligt at efter monterede sprosser (snyde sprosser), (det mener jeg det er) men er det en god ide eller bliver det en møg løsning som jeg skal holde mig fra ???
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fodelen er, hvis man kan finde nogen er at du kan lave sprosserne meget spinkle. Ulempen er at du vil kunne se at ruderne ikke er opdelt , men dog kun når du kommer tæt på.

En del småsprossede ruder er gaktisk en stor rude hvorpå der er monteret en ramme med sprosser udvendigt, og i nogen tilfælde ikke engang indvendigt. Det er ikke specielt kønt efter min mening, ses vist oftest i svenske træhuse. Andre er opbygget i een stor termorude men med indvendige alu spacere, og ind og udvendig snyde sprosse, her ses det overhovedet ikke at der er tale om snyd. Altså med mindre ruden revner !!!

Men prøv at lave et par sprosser og monter dem med en dobbelt klæbende tape så behøver du ikke lave den meget nøjagtige tilpasning og vurder så resultatet på et vindue to... SÅ må du jo over veje om du mener det passer bedst ind i arkitekyuren på dit hus.

Venligst NJORD. 8)

Sprossen kan du lave af et par listestumper du profilerer med din overfræser. Gerne med overfræseren monteret i et bord. så kun fræsejernet stikker op gennem pladen. Så fører du forsigtigt listen op langs landet og gennen fræseren, men pas på fingrene.. 8) :lol: 8)

MVH Njord
Hvis man overvejer snydesprosser skal man gøre sig selv en tjeneste, og gøre det rigtig og ordentligt.

Jeg giver Njord fuldstændig ret. Snydesprosser i eksempelvis svenske træhuse ser ud af h..... til. Kender selv nogen der et sådan hus. Deres "gode" argument for det smarte er, at når de skal vaske vinduer, kan de bare afmontere sprossen, og voila et stort vindue til vask!!
Men kønt er det altså ikke.

Men vinteren nærmer sig jo, så er der udsigt til gode og hyggelige timer i værkstedet med sav og overfræser m.m.

God fornøjelse
Du kunne jo også krybe til korset, og bestille nye vinduesrammer. Du har jo karmene, så det er bare at hænge dem på...
For, - vinduer betyder næsten alt for husets udseende og charme.

klassikeren
tak for svarene, jeg tror nu ville prøve at lave et enkelt vindue først og så se hvordan det tager sig ud - jeg skal lige tjekke at jeg har forstået jer rigtigt - det i mener der kan gøre denne løsning grim, det er hvis man laver sprosserne for kraftige og ikke laver dem på begge sider af vinduet ?? :o

At bestille nye vinduesrammer er selvfølglig en optimal ide, men de optimale ideer har det jo med at være lidt dyre også deværre sad
At lave sprosserne for kraftige gør at du får væsetligt mindre lys indfald i stuen. Og efter min mening at dine vinduer kan komme til at se klodsede ud. Og ja det er bestemt langt det kønneste at du laver sprosser på inder og på ydersiden.

Ellers laver du bare en kulisse der ikke kan stå for et nærmere eftersyn. Så må du hellere lade være hvis du spørger mig.

Men en absolut god ide at starte med et enkelt vindue. Kig på det og føl efter om du dels har energien til opgaven dels at du er glad for udseendet. Det er både helheds indtrykket og også om projektet kan stå distancen mår man kommer tæt på, fx inde i stuen !

Held med projektet.. Du må meget gerne lægge et par billeder ind her på siden ! Så kan vi jo også se dit smukke arbejde..

8)

MVH Njord
Annonce
Petter petter petter dog...

Skulle du ikke hellere bruge dine kræfter på at lave dit kælderrum færdigt til d. 1. november når vi kommer til LAN.

m.v.h.

Håndværksmesteren.
OK så tror jeg, at jeg er med, tak og jeg skal nok tage nogle billeder af, hvis det bliver til at holde ud at se på - lige en sidste detalje hvad skal de monteres med på vinduet ??? nogle ideer til det??

mvh
pma

PS til "Håndværksmesteren"
Den kælder er da færdig, skal du nu til at være sart eller hvad
Til en start, atså i test facen så vil jeg nøjes med en bobbelt klæbende tape.

Hvis den skal sidde permanent så kan en dobbelt klæbende tape fortsat være på tale. men det kræver lidt forsøg for at finde den rette.
Men en med en skumklæber vil sikkert være et godt valg spørg fa Tesa eller 3M om de har noget der kan bruges. En sort skumklæber vil se fin fin ud. Måske skal du købe disse produkter gennem en eller anden da man vist skal købe for 70.000 for at blive oprettet som kunde. Men jeg ved fra andre sammenhænge at man kan få skåret tape ruller op i den bredde man ønsker men det koster jo lidt mere.

Fx har jeg selv fået en pris for opskæring af tape i 50m lange rulle med en bredde på 4,5mm i en VHB tape ( Very High Bond ) og det kostede 200kr i opstart +3,16 kr / rulle ( + moms ) så det er ikke nødvendigvis vildt dyrt. Der var her tale om en flækning af en 9 mm taperulle.

Hvis du har svært ved at finde en tape må du jo skrive igen...

Men vis os gerne biller både hvis det ser godt ud eller ej, Måske en eller anden ghar et godt råd om hvad der skal ændres for at få det til at se godt ud 8)

MVH Njord
Synes det virker lidt vildt at man kan bruge tape til at montere sprosser på vinduer, og at de skulle holde i længden.
Jeg kan godt forstå det kan lave sig gøre indvendigt.
Men udvendigt i sne og slud, regn og rusk???
Hvis du går ned i den lokale døgner eller tank vil du sikker møde en eller flere fryse bokse. Disse er formodentlig monteret med glaslåg. På en del af disse glas låg er håndtagene monteret med en dobbeltklæbende tape.

Jeg ved at travet for mange af disse håndtag er at de kan holde til et træk på mere end 20 kg og et meget stort antal åbninger og lukninger.

Det der er vigtigt ved tapning er at emnerne er rene, tørre og at tapningen foregår i den rigtige temperatur. Desuden skal man vøre opmærksom på en "hærdetid" altså at der går en tid inden hæftningen er optimal.

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis