Beregning af rentabilitet

Hej med jer.

Jeg fik skiftet mit eternittag i 2015 uden at få efterisoleret, efter ønske fra min side.
Det var meningen at jeg selv ville gøre det senere.

Jeg er nu komme i den situation, at jeg muligvis vil sælge huset, da jeg har fundet et andet.

Hvem kan jeg få til at lave den beregning, som viser om jeg skal eller ikke skal efterisolere? Så jeg har et dokument, som bevis.

Huset er 100m3 og er isoleret med 200mm rockwool

Iflg BR10 skal der isoleres med i alt 300mm, hvilket betyder at beregningen skal laves på de sidste 100mm. Huset er opvarmet med fjernvarme.

Iflg. Rockwolls beregning sparer jeg 400kr/år ved at efterisolere med 100mm

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg kan godt lave den for dig skal bare vide det eks. Tag opbygning og den nuværende. Og varmekilde.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis du vil sælge huset, skal du alvorligt overveje ikke at isolere, fordi energirapporten tit sætter energi katerogien efter, hvornår huset er opført. Du vil sandsynligvis heller ikke få investeringen forrentet ved salg af huset, altså rent spild af penge.

fase
Hvad jeg forstår er det fordi han mangler dokumentation, for at det han havde udført i 2015 er udført som det skal. Og hvis ikke dokumentationen viser det rigtige bliver han nød til at efterisolere.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Ja lige præcis Bygningskonstruktør!

Tagopbygningen er den samme, på nær der kom nogle kraftigere lægter på, som det kræves.
Altså de gamle eternitplader blev udskiftet med nogle nye.
Jeg vil skyde på at taghældning er på 35 grader

Det er et u-isoleret tagrum hvor der ligger 200mm på loftet.

Har fjernvarme fra Aarhus fjernvarme. Kr. pr. kWh 0,52 inkl. moms

Du må lige sige, hvis der er mere du skal vide.

Bagklog skal man jo passe på med... Men du burde jo have fået lavet en beregning da du foretog tagrenoveringen...
Du fortæller ikke om dit hus er et plan eller med udnyttet tagetage. Det bør kunne ændre lidt (eller meget) på beregningerne.....
Tror da du skal overveje at få lavet den rigtige energiberegning du skal have lavet for at sælge huset til salg.. Og her kan du jo med ofrdel lige høre hvordan det så ser ud med efterisoleringen.. om den skal laves nu for at få kravene til at matche din tagrenovering, eller du kan knibe dig uden om....
Omvendt er der i øjeblikket temmelig meget fokus på energimærke og energiforbrug...
Så en passende efter isolering af loftet (hvis det er uden udnyttet tagetage) så er omkostningen og arejdet ikke så stort.. Og jeg vil umiddelbart vurdere at det er noget der vil øge salgbarheden på huset ganske meget.
Og laver du selv isoleringen, så er det ikke så dyrt..
Og i øvrigt noget rigtigt efterårs arbejde da man ikke koger under det varme tag...
En weekend, så er det klaret...

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Ja det fortryder jeg også nu.

Huset er et et plans hus med u-udnyttet loftrum.
Det gør jo isoleringen noget nemmere....
Og vil hjælpe salget på vej.. Så uanset beregning tror jeg du skal overveje om ikke det er fornuftigt at pifte huset op med et isolerende tæppe :-)

MVH Njord
Er der en, der kan forklare, hvad et nyt tag har at gøre med isolering og dermed energirapport at gøre? Udover at det havde været nemmere at isolere samtidig med at taget blev fornyet, er det vel ligegyldigt om tagpladerne er nye eller gamle. Det må da være, hvor meget isolation der er på loftet, der er afgørende. jeg har oplevet, at energi konsulenten spurgte, hvornår huset var lavet og ud fra det, blev klassificeringen lavet. Hvis jeg ikke skulle sælge huset, ville jeg ikke betænke mig på at lægge lidt mere isolering på loftet, og måske isolere soklen udefra alt afhængig af husets alder.

fase
njord

Ja det har du nok ret i. Det giver så en yderligere bekymring, for når jeg isolere yderligere, har jeg "hørt" at det er vigtigt at dampspærren er helt tæt. Huset er fra 85 og dampspærre er alukraft og den er ikke tæt.
Det kan måske klares med papiruld, men så kan jeg ikke selv gøre det.

S. Fabrin

Det står i bygningsreglementet
http://bygningsreglementet.dk/ombygning_eller_renovering/0/40
Ja, der står netop at det skal være rentabelt. Når du skal beregne eller få beregnet retabiliteten, skal du selvfølgelig regne med, at det skal laves af momsregistrerede håndværkere.

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis