Beregning af rentabilitet

Hej med jer.

Jeg fik skiftet mit eternittag i 2015 uden at få efterisoleret, efter ønske fra min side.
Det var meningen at jeg selv ville gøre det senere.

Jeg er nu komme i den situation, at jeg muligvis vil sælge huset, da jeg har fundet et andet.

Hvem kan jeg få til at lave den beregning, som viser om jeg skal eller ikke skal efterisolere? Så jeg har et dokument, som bevis.

Huset er 100m3 og er isoleret med 200mm rockwool

Iflg BR10 skal der isoleres med i alt 300mm, hvilket betyder at beregningen skal laves på de sidste 100mm. Huset er opvarmet med fjernvarme.

Iflg. Rockwolls beregning sparer jeg 400kr/år ved at efterisolere med 100mm

Hej med jer. Jeg fik skiftet mit eternittag i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af S. Fabrin på 21-11-2016 21:00
Er der en, der kan forklare, hvad et nyt tag har at gøre med isolering og dermed energirapport at gøre? Udover at det havde været nemmere at isolere samtidig med at taget blev fornyet, er det vel ligegyldigt om tagpladerne er nye eller gamle.

Sådan var det engang....

Men ikke længere, der er indført krav om man ved ombygninger, incl skift af tag, at man så som grundregel skal følge den nyeste bygge standard. Med mindre man kan sandsynliggøre at det ikke er rentabelt.

Så firkantet sagt, har det ikke noget med energirapporten at gøre, men derimod om man lever op til bygningreglemantets krav i forbindelse med ombygning. Og reelt om byggeriet er lovligt...

Og i forbindelse med en handle vil det kunne give en tvist efterfølgende... har man valgt ikke at leve op til reglerne, så er man jo erstatningspligtig. Og når man selv har valgt ikke at følge reglerne vil en ejerskifte forsikring jo undtage dette forhold.

 

MVH Njord

 

 

 


MVH Njord
Det giver ingen tvist efterfølgende. Det ved jeg fordi, jeg lige har solgt hus for 4 måneder siden og energikonsulenten var kun interessert i, hvornår huset var bygget, selv om jeg for få år siden havde fået nyt tag på huset. Taget blev udskiftet af momsregistreret håndværker.

fase
De nye regler er først med efter BR2015 er trådt i kraft.
Så det rækker vist ikke længere tilbage end 1½ år med de nye skærpede regler.
Regler der også i nogen omfang er kritiseret for at få gjort forbedringer på huse i den ydre del af Dk for dyre og risikoen er at det vil betyde en generel forringelse af boligmassen i disse områder.

Med hensyn til energiberegning, så er det rigtigt at man kan få beregnet et energi bogstav i forhold til bygge år (for nyere huse) men man kan også få lavet beregninger baseret på de aktuelle forhold, der efter en efter isolering oftest er en del bedre end standard....

Men selv om man har et bogstav, kan man jo godt have et andet reelt forbrug da det meget afhænger af hvordan man bor, lufter ud, lukker døren efter sig.. om temperaturen er 19 eller 27 grader etc...

MVH Njord
De nye regler er først med efter BR2015 er trådt i kraft.
Så det rækker vist ikke længere tilbage end 1½ år med de nye skærpede regler.
Regler der også i nogen omfang er kritiseret for at få gjort forbedringer på huse i den ydre del af Dk for dyre og risikoen er at det vil betyde en generel forringelse af boligmassen i disse områder.

Med hensyn til energiberegning, så er det rigtigt at man kan få beregnet et energi bogstav i forhold til bygge år (for nyere huse) men man kan også få lavet beregninger baseret på de aktuelle forhold, der efter en efter isolering oftest er en del bedre end standard....

Men selv om man har et bogstav, kan man jo godt have et andet reelt forbrug da det meget afhænger af hvordan man bor, lufter ud, lukker døren efter sig.. om temperaturen er 19 eller 27 grader etc...

MVH Njord

Ved  ”Loft i tilgængeligt loftrum”. ses det at, hvis der er mere end 175 mm eksisterende, intakt isolering, så er det sandsynligvis ikke rentabelt at efterisolere. Det er ikke nødvendigt at udføre en rentabilitetsberegning for at eftervisevise dette forhold. Hvis der er 175 mm eller mindre eksisterende isolering vil det normalt være rentabelt at efterisolere. Det er altid en god ide at foretage en rentabilitetsberegning, hvis isoleringen er lige omkring grænsen i illustrationen. Hvis man i dette tilfælde efterisolerer op til 300 mm lever man således op til bygningsreglementets krav. Hvis det ikke kan lade sig gøre at efterisolere op til 300 mm eller det af anden grund ikke er rentabelt, skal der foreligge en rentabilitetsberegning.

Så du skal ikke have udført en rentabilitetsberegning, da din eksisterende isolering er 200 mm.

Dokumentationen har du her:
Teksten har du under overskriften "Forskellige former for ombygning af klimaskærm​"
Billede har under "Ofte rentable konstruktioner" første billedillustration
http://bygningsreglementet.dk/file/...tioner.pdf

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis