Gammelt (1980'erne) lampeudtag

Jeg har et udtag som ikke kan skrues fast. Det sidder normalt med en skrue i hver sider som går ned og får fat i noget i den indmurede dåse. Men det den får fat i ser ud til at være revnet. Det sidder i en væg.

Er der et trick til at fastgøre i den eksisterende dåse?

Hvordan sidder dåsen fast i væggen? - er der skruer som holder dåsen fast eller er det puds som holder den eller?

Jeg kan ikke se ret meget uden at afmontere udtaget med de mange ledninger (som er ret korte, hvilket nok besværliggør arbejdet med at flytte dem over i en ny

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dåsen er sandsynligvis "muret" fast..
Du kan jo prøve med nogle lidt længere skruer. (afbryderskruer)

Vi prøver igen, i morgen --
Der er en orange plasticting, som de flade skruer kunne fange (der er nærmest et lille "rør" på siden af plasticdåsen) - og det rør er revnet i hver side så skruerne ikke kan holde..

- Udtaget er i en væg med mur/puds - ikke en trævæg med gips
Skrevet af je_ns på 21-11-2016 18:17
Dåsen er sandsynligvis "muret" fast..
Du kan jo prøve med nogle lidt længere skruer. (afbryderskruer)

 

Det har jeg prøvet - desværre uden held

 

Skrevet af gdssjov på 21-11-2016 19:02
Der er en orange plasticting, som de flade skruer kunne fange (der er nærmest et lille "rør" på siden af plasticdåsen) - og det rør er revnet i hver side så skruerne ikke kan holde..

- Udtaget er i en væg med mur/puds - ikke en trævæg med gips

Hvis der er en dåse, er det ikke en "autoriseret" dåse. Et af dine billeder viser to skruehuller ved siden af dåsen. Så du bliver nok nødt til at bruge skruer, som skrues ind i muren ved siden af. Måske kan du bore et 5 mm. hul og sætte plugs i.

 

 

 


fase
Annonce
Skrevet af S. Fabrin på 21-11-2016 19:23

Hvis der er en dåse, er det ikke en "autoriseret" dåse. Et af dine billeder viser to skruehuller ved siden af dåsen. Så du bliver nok nødt til at bruge skruer, som skrues ind i muren ved siden af. Måske kan du bore et 5 mm. hul og sætte plugs i.

 

Ja det må jeg nok prøve - men væggen mærker meget porøs hvor hullerne så skal bores... - måske kan jeg få noget "no more nails" lim ind i hullerne og så proppe rawlplugs i hullerne...'

Hvilken dåse skulle i i stedet hvis den skulle skiftes - og hvordan fastgøres den?

 

 

 

 

 

Hvis du vil gøre din installation lovlig, kan du bruge en PL vægdåse, som vil passe til dit lampeudtag. Stod det til mig ville jeg vælge en afbryder dåse til indmuring og et 50X50 mm. udtag. Det vil være pænere og dyrere, og kræver noget efterreparation i form af spartling og maling.

fase
Med den gule farve kunne det jo være en opus indmuringsdåse, måske brugt for at få lidt mere dybde?

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg synes nu det ligner en 1M indstøbningsdåse klik her for at se et eksempel. (det røde låg smides væk under montage)  Denne installation  er ´for så vidt lovlig nok efter min hukommelse. Det er jo en 1 modul fuga, og et ældre lampeudtag. Den har nogle skrå spor i hver side, som passer til de klør der sidder i siden på alle afbrydere og stikkontakter.

Hvis du køber en fuga 1 polet fuga afbryder, tager skruer, klør og det lille elastik af, kan du bruge disse. De skal så monteres på samme måde i udtaget.

Når du spænder skruerne skubbes disse klør ud imod plastdåse og holder dermed det hele fast. Det er ikke beregnet til at holde den store vægt, men det ser ud som om dit udtag sidder i væggen, og derfor forventer jeg ikke at der skal hænge mange kilo i den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

 @ je_ns hvis det er en opus indmuringsdåse ændrer det ikke på, at materiellet ikke passer sammen og at indlægget dermed ikke kan skrues fast i dåsen.
@ elmand dåsen er lovlig nok, hvis den ikke, som det ser ud til, er "modificeret", med så ville et indlæg af størrelsen passe, men jeg har en mistanke om at der er en alternativ udnyttelse af materiellet. Både du og jeg ved, hvad der kan lade sig gøre forsvarligt.

 


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også