Gammelt (1980'erne) lampeudtag

Jeg har et udtag som ikke kan skrues fast. Det sidder normalt med en skrue i hver sider som går ned og får fat i noget i den indmurede dåse. Men det den får fat i ser ud til at være revnet. Det sidder i en væg.

Er der et trick til at fastgøre i den eksisterende dåse?

Hvordan sidder dåsen fast i væggen? - er der skruer som holder dåsen fast eller er det puds som holder den eller?

Jeg kan ikke se ret meget uden at afmontere udtaget med de mange ledninger (som er ret korte, hvilket nok besværliggør arbejdet med at flytte dem over i en ny

 

Jeg har et udtag som ikke kan skrues fast. Det... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har nu kigget omhyggelig på en forstørrelse, Ja måske er der skåret noget væk af dåsens sider. Det er set før, og er ikke lovlig men heller ikke på nogen måde risikabel. Opgaven er jo at give det bedste råd til trådstarter så den ikke hænger løs længere.
Jeg synes at kunne ane at "skruetårnet" ( det lille rør) i toppen af dåsen er flækket som du selv skriver GDSSJOV. Medens den der sidder ude til venstre er ok. Hvis den til højre også er ok, skal du "bare" dreje udtaget 90 grader og benytte de gode skruetårne,. Men du skal så bruge afbryderskruer, og de må ikke være for lange, da det kan forårsage at plastikken flækker. Det sker hvis dåsen er måren ind med noget "godt klister" Så går skrue spidsen ind i dette og kn ikek komme videre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 21-11-2016 21:49

Jeg synes nu det ligner en 1M indstøbningsdåse klik her for at se et eksempel. (det røde låg smides væk under montage)  Denne installation  er ´for så vidt lovlig nok efter min hukommelse. Det er jo en 1 modul fuga, og et ældre lampeudtag. Den har nogle skrå spor i hver side, som passer til de klør der sidder i siden på alle afbrydere og stikkontakter.

Hvis du køber en fuga 1 polet fuga afbryder, tager skruer, klør og det lille elastik af, kan du bruge disse. De skal så monteres på samme måde i udtaget.

Når du spænder skruerne skubbes disse klør ud imod plastdåse og holder dermed det hele fast. Det er ikke beregnet til at holde den store vægt, men det ser ud som om dit udtag sidder i væggen, og derfor forventer jeg ikke at der skal hænge mange kilo i den.

Jeg synes også det ligner den. Og det lykkedes mig faktisk med længere skruer at fange de 2 huller "udenpå" rammen.Så det sidder ok fast nu

Dækslet var skruet fast i nogle huller før, så (de kortere) skruer fangede et eller andet invendigt. Men det var ikke dem med stikkontakt "kløerne". Jeg tror også "klo" løsningen kunne fungere, hvis jeg fandt et udtage med det system. Jeg tror ikke man kan nøjes med at stjæle "kløerne" for de skal jo køre i en "slidske" som tvinger dem længere ud, når skruen strammes. Og sådan en slidske er der jo ikke i det eksisterende udtag.

 

Mange tak for hjælpen herinde

 

 

Godt du fik den sat fast.
Jeg er nu ret sikker på at der er "slidsker" på det udtag. Jeg mener endda at kunne ane siderne til højre i billedet.
men skidt med det lad lortet sidde


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 21-11-2016 22:29

Godt du fik den sat fast.
Jeg er nu ret sikker på at der er "slidsker" på det udtag. Jeg mener endda at kunne ane siderne til højre i billedet.
men skidt med det lad lortet sidde

Jeg er ret sikker på du har ret. Men den sidder fint fast nu, så den får foreløbigt lov at hvile i fred...

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også