Kapacitetsbehov fo el gennemstrømingsvandvarmer

Hej med jer.

I forbindelse med et klubhus byggeri er tanken at montere en gennemstrømningsvandvarmer til brug i forbindelse med et køkken.
Tanken er det sikkert er det økonomisk mest fornuftige, da forbruget jo vil være temmelig lejlighedsvis.

Men hvor meget kapacitet har vi behov for?
Er det ok med 2.0 liter i minuttet ved 40 grader?

Vi skal også have noget varmtvand i forbindelse med er toilet bad rum.
Her er der tale om to toiletter, med håndvaske plus et bruserm, med en enkelt bruser.
Hvor meget kapacitet vil vi skulle have på en gennemstrømningsvandvarmer?

På forhånd tak for hjælp.

MvhNjord

MVH Njord
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo nok bruseren der kommer til at bruge mest..
Mener en spare bruser bruger 6-10 liter i minuttet.
Nok en billigere løsning med en 30-60 liters vandvarmer, den kræver ikke sammen "store" sikringer, som en gennemstrømnings.

Vi prøver igen, i morgen --
Glem alt om en gennemstrømsvandvarmer , i skal måske have ny stikledning lagt , en ombygning af el tavlen og en ny elmåler , og det koster , det allerbedste er en akkumuleringvandvarmer og de fås fra 30 l hurtigvandvarmer og op i de store 60- 100 l og de kan som regel tilsluttes el nettet uden problemmer.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
El delen er forhåbentligt ikke et problem....
Vi har en autoriseret installatør med på byggeholdet...
Og jeg er ret sikker på der er trukket tilstrækkeligt med el kabler 😇.

Det forbrug vi kommer til at få er jo ret alternativt, når man sammenligner med en alm husstand.

Køkkendelen bliver nok brugt et par gange hver uge, men kun i få timer.
Det samme med bad, altså nogle få brusebade fordelt hen over året.
Toiletbesøg med alm håndvask, nogle gange hver uge...
Alt i alt et noget alternativt forbrugsmønster....
Og inden er så at vi ikke har varmtvand stående hele tiden, men reelt kun opvarmer når der er et forbrug....

MVH Njord
Ud over de mulige problemer omkring der er kapacitet nok el mæssigt, er der så andre ting der kan tale MOD at anvende en gennemstrømnings vandvarmer?
Jeg kan i øvrigt tilføje at al varme frembringes med varmepumper, så der er ingen vandbåren varme i huset.

I mon optik er det relativt lave og ikke mindst spredte forbrug rigtig gode argumenter for at anvende gennemstrømnings varmeren.

Vil også gerne have yderligere bud på behovet i form af antal liter til brus (sparebruser).

MVH Njord

MVH Njord
Med det forbrugsmønster, du beskriver, må det være gennemstrømnings vandvarmeren, der er det bedste.
Men specielt i køkkenet kan der være brug for varmere vand end til bruser og håndvask og dermed større kapacitet, som kan medføre større sikringer i gruppen til vandvarmeren, op til 35A. Da du skriver, at der er tilknyttet en aut. installatør på byggeholdet. Han må da kende bedre til de stedlige forhold end os, så han burde være bedre i stand til at rådgive jer.

fase
Annonce
Tak for svaret.
Mine spørgsmål går på dels erfaringer med at anvende gennemstrømnings vandvarmere. Og dels hvor stor kapacitet man skal ligge på....

Konkret kigger jeg mest på denne i køkkensammenhæng:
http://www.vvs-eksperten.dk/vand/sommerhus/elektrisk-gennemstroemnings-vandvarmer-3?search=vandvarmere&sort=relevance&order=DESC&page=2
Mens bad / toilet delen nok nærmere er i denne type:
http://www.vvs-eksperten.dk/vand/varmtvandsbeholder-2/sommerhus1/metromini-11-elektrisk-gennemstroemningsvandvarmer


MVH Njord
Mon ikke det kan bereges efter hvor lang tid du kan vente på at få fyldt en vaskebalje når du skal vaske op? Mon ikke det er det største varmtvandsforbrug fra en køkkenhane?

 

Du har vist 2 modeller af vandvarmere. Jeg ville vælge http://www.vvs-eksperten.dk/vand/varmtvandsbeholder-2/sommerhus1/metromini-11-elektrisk-gennemstroemningsvandvarmer til begge steder, fordi 1.8 l/min er ikke ret meget. Desuden er temperaturen og vandmængden højere på den model med effekten på 11kW. Du kan næsten være sikker på, at har du valgt en for lille vandvarmer vil du høre for det, mens du ikke vil høre noget for det , hvis ydelsen er lidt for stor. Elforbruget vil være det samme, da der bruges samme mængde energi for at varme en liter vand op uanset om det er med 3,6kw eller 11kW.

fase
Den 11 kw, synes jeg bliver for lille hvis den skal kunne trække en bruser
Den kan give 3,5 l/min ved 45 gr
og ved 4,8 l/min ved 33 gr

Jeg vil mene du skal op i en 18 kw
Den kan give 6,8 l/min ved 38 gr
Den bruger 3 x 26 ampere
http://www.metrotherm.dk/Private/Andre-produkter/Professionelle/Andre-produkter/METROMINI.aspx?ProductID=PROD49

Vi prøver igen, i morgen --
En gennemsrømsvandvarmer har den ulempe at den kalker meget hurtigt til , og skal derfor tit og ofte afkalkes , og det et noget af et arbejde , normalt forsyner en gsv. kun en aftapning , jeg vil stadig anbefale en min 60 L vandvarmer , det er meget lidt tomgangstrøm den bruger og varmetabet til omgivelserne er med til varme huset op og er ikke tabt....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis