Vores gulvvarme virker ikke!

Både frem og returslange er kolde, og ligeså er rørene frem og tilbage fra vores varmekedel. Men af en eller anden grund er cirkulationspumpen brændvarm, hvilket medfører at alle rør i shuntventilen er mere eller mindre lune. Telestaten åbner ikke selvom styreenheden lyser rødt, når den trådløse termostat tænder, måske fordi rørene er varme?

Hvad er der galt?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvom din pumpe er brændvarm, er det ikke sikkert, at den kører. Tværtimod kunne det tyde på, at den er bremset eller at en evt. kondensator ikke fungerer mere. Har du en mulighed for at demontere pumpen og se om den fungerer.

fase
Det føles som om pumpen kører - især når jeg skruer op på trin 3, kan jeg mærke at der er flow i slangerne. Men jeg tænkte også at pumpen må være ved at brænde sammen når den er så varm. Tror ikke lige jeg har mod på selv at demontere den. Hvor lang tids garanti er der på sådan en pumpe?
Holder også på din pumpe ikke kører. Men for og teste den, kan du tage en stor skruetrækker og sætte bladet på pumpen samt øret på enden af skaftet. Er der tavst eller brum uden susen, kan du godt regne med pumpen er i udu på en måde og skal enten renses for urenheder eller skiftes.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Som det bliver skrevet, så er pumpen færdig, den er brændvarm men ingen varme efter den.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Så har min VVS'er været forbi og skifte pumpen. Så må vi se om det hjælper på varmen...

Men jeg står stadig og stirrer med fascination på min minishunt, og undrer mig over hvordan sådan en virker. Er der nogen der har et par gode links til en funktionsbeskrivelse som en almindelig ikke VVS-uddannet kan forstå? Er det f.eks. ikke meningen at telestaten til venstre skal åbne og lukke? Jeg synes min er lukket hele tiden. Må den være det når pumpen kører?
Annonce
Kan vi gå ud fra, at det er flere timer side at VVS manden har forladt dit domicil :-), så burde du kunne mærke om tilløbet er blevet varmt. Du kan finde ud af om telestaten er åben ved at mærke på fremløbet, hvis det stadig er koldt, er telestaten lukket. Prøv eventuel at tage den af og se om det ændrer noget.
Telestaten virker på den måde at når termostaten har registreret at temperaturen er høj nok, beder den telestaten om at lukke for gennemstrømningen, så ikke strømmer vand igennem systemet. når du så piller telestaten af skulle der gerne lukkes op for gennemstrømningen.

fase
Nu har jeg pillet hætten af telestaten, og maseret ventilen. Det føles som om den er helt åben nu - jeg kan i hvert fald presse den ind, og så går den selv ud igen. VVS-manden installerede en alfa2 pumpe. På displayet kan jeg aflæse at flowet er 0,1 m3/h med lukket telestat og 0,2 m3/h med åben. Er det rigtigt? Synes det lyder som meget lidt.
Hej,
Har du mulighed for at tage et billede af hele herligheden?
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af zeabee på 21-11-2016 20:45
Så har min VVS'er været forbi og skifte pumpen. Så må vi se om det hjælper på varmen...

Men jeg står stadig og stirrer med fascination på min minishunt, og undrer mig over hvordan sådan en virker. Er der nogen der har et par gode links til en funktionsbeskrivelse som en almindelig ikke VVS-uddannet kan forstå? Er det f.eks. ikke meningen at telestaten til venstre skal åbne og lukke? Jeg synes min er lukket hele tiden. Må den være det når pumpen kører?

Jeg har skrevet en lille artikel om gulvvarme, som jeg tror du kan have glæde af: http://www.vifixerdet.nu/index.php/...-begyndere

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af Bygningskonstruktør på 21-11-2016 22:59
Hej,
Har du mulighed for at tage et billede af hele herligheden?
Hilsen Martin

Her er så et billede af systemet med den nye pumpe. Jeg har afmonteret kappen på telestaten, for at opnå det største flow.

 

Som I kan se er den røde LED tændt fordi termostaten er koblet til. Her burde telestaten så åbne skulle jeg mene, men det sker tilsyneladende ikke.

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis