Vores gulvvarme virker ikke!

Både frem og returslange er kolde, og ligeså er rørene frem og tilbage fra vores varmekedel. Men af en eller anden grund er cirkulationspumpen brændvarm, hvilket medfører at alle rør i shuntventilen er mere eller mindre lune. Telestaten åbner ikke selvom styreenheden lyser rødt, når den trådløse termostat tænder, måske fordi rørene er varme?

Hvad er der galt?
Både frem og returslange er kolde, og ligeså er... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du måler på ledningen til telestaten, skal der være spænding, når styreboksen vil åbne eller lukke for telestaten - er der ikke det kan der være sprunget en sikring i styreboksen. Er der spænding, er det telestaten den er gal med.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

På ventilen under telestaten sidder et lille indreguleringshjul med en skala - hvis du vil have mere flow. kan du regulere det der. Tag et billede af den inden du skruer, så du kan sætte den tilbage, hvis gulvarmekredsen "stjæler" for meget af det flow du skal bruge til resten  afsystemet.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Når du så får varme på dit anlæg, bør du få monteret kablet til din cirkulationspumpe korrekt. Kappen skal med ind under aflastningsklemmen. I øvrigt forbavser det mig, at VVS montøren ikke sørgede for at systemet virkede inden han forlod dig. Det burde være en smal sag for ham som professionel.

fase
Skrevet af ViFixerDet på 22-11-2016 13:17

På ventilen under telestaten sidder et lille indreguleringshjul med en skala - hvis du vil have mere flow. kan du regulere det der. Tag et billede af den inden du skruer, så du kan sætte den tilbage, hvis gulvarmekredsen "stjæler" for meget af det flow du skal bruge til resten  afsystemet.

Går ud fra at det er denne her du mener:

Skal jeg bare dreje på den hvide plastikdims, eller er det hele messingmøtrikken der skal drejes? Hvilken vej skal der drejes og hvad betyder tallene?

Hvorfor kan jeg egentlig ikke bare skrue op for pumpen for at få mere flow?

Jeg er kommet til den konklusion at min telestat er gået i stykker. Kan jeg bare købe en ny på nettet og montere den selv? Skal jeg være opmærksom på noget mht. om den passer på mit system, eller er det "one size fits all"?

 

 

 

Flowet kan reguleres to steder. På det lille hjul - mere flow hvis det drejes mod uret - mindre hvis det drejes med. Tallene: Højere tal = mere flow. Hvis det ikke er nok, sidder der en reguleringsventil i returventilen - øverst tv på billedet. Den kan reguleres med en umbrako nøgle. Pumpen bør stå på den tredje firkant i rækken af firkanter efter trin I, II og III. Telestaten er her: http://www.wattoo.dk/altech-telestat-nc-230v-046125121 (bemærk at det er en 230v telestat - høj spænding - sluk for strømmen til styreboksen før udskiftning. Hvis du køber andre mærker, skal du sikre dig at der følger adapter-ring til Altech med. Check at det ikke er en 24V telestat systemet bruger - det mener jeg ikke, men for en sikkerheds skyld.

Reguleringsventilerne begrænser mængden af vand der kan cirkulere i systemet pr. minut. Det er rigtig at højere pumpetryk øger mængden, men det koster også energi og hvis reguleringen er sat meget begrænset er det måske ikke nok.

Gulvvarme er langsomt reagerene, så drej lidt og vent til dagen efter, drej lidt osv.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det lille hjul er drejet helt op til max flow. Af en eller anden grund, sidder der ikke en umbrakoventil øverst i returventilen på mit anlæg, selvom det faktisk er beskrevet i manualen præcist som du siger det. Pumpen står på trin ll.
Tak for link til telestat. Det er ganske rigtigt en 230V model jeg har.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis