Lys garage med sensor

Hej

Jeg vil gerne lave lys i min garage så det tænder på en sensor.

Er der en der kan vise hvordan jeg skal trække ledningerne og monter dem med farver, dåser, antal leder osv.

Jeg har vedhæftet en tegning

 

 


VM
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden at vide hvilken form for materiel, du vil bruge, kunne forslaget være, at du sætter en forgreningsdåse mellem tavle og venstre side af døren. Fra tavlen trækker du en 3x1,5 mm2 PVIKJ. Fra dåsen trækkes en 4x1,5 mm2 til en afbryder ( og evt. stikkontakt) ved siden af døren. Fra dåsen trækkes en 3x1,5 mm2 til lampen til højre for døren. Fa dåsen trækkes til lampen til venstre en 4x1,5 mm2. Fra lampen til venstre trækkes en 4x 1,5 mm2 til PIR sensoren. Angående farver ville jeg bruge: brun= fase, lyseblå= nul, Sort= mellemledning og gul/grøn = PE/jord. Anbefalet bøjleafstand ca. 18 cm. At du ikke må lave det selv, er noget du selv beslutter.


fase
der hvor du skriver 4x1,5 går jeg ud fra det er 5x1,5.. jeg har ikke tænkt mig at skrue det hele op og trække alle kabler osv. så kun elektrikeren skal monter det i tavlen og tjek at alt er som det skal være...

Jeg har mulighed for at trække kabler op på loftet af garagen

VM

Når du har mulighed for at trække kabler på loftet, er det den måde du bruger. Jeg kender jo kun din bygning fra en skitse, så mine anbefalinger må blive ud fra, hvad jeg kan se på den, og hvad jeg kan gætte mig til.
Hvis du hellere vil bruge 5x1,5 mm2, så gør du det, men det anbefalede er nok, og du kan få problemer med plads i din PIR sensor med 5 ledere, hvoraf der faktisk kun skal bruges 3, nemlig fase, nul og mellemledning. Hvis der kommer en elektriker og tilslutter, må han/hun kunne fortælle hvilke kabler, der skal bruges.

 


fase
i dåsen er det vel alle ens farver da skal samles og til PIR er det sort til rød???

VM
Hvis du kan komme op på loftet kunne du trække kablerne fra lamper, PIR sensor og den afbryder, jeg anbefalede, samt kablet fra gruppetavlen op på loftet og lave samlingen der. Så behøver du kun 3x1,5 mm2 fra gruppetavlen til samledåsen. Fra samledåsen og til lamperne trækker du 3x1,5 mm2. Fra samledåsen og til PIR sensoren trækker du 4 eller 5 x1,5 mm2 alt efter, hvad du har. 4 leder er nok. Hvis du installerer en afbryder og stikkontakt ved døren trækker du en 4 eller 5 x1,5 mm2 alt efter, hvad du har. 4 leder er nok.
Angående forbindelser er det sådan, at alle lyseblå forbindes sammen, den brune fra gruppen forbindes til den brune i kablet til afbryder og stikkontakt ved dør samt til den brune til PIR sensoren. Den sorte fra afbryderen forbindes til den sorte fra sensoren og til de brune fra lamperne. Det betyder, at du kan tænde lyset uafhængig af sensoren. I sensoren forbindes brun til L og den lyseblå til N i sensoren. Den sorte forbindes til den sidste klemme, som vist nok lidt afhængig af leverandør er rød, i sensoren.

fase
Annonce
Det var lige der jeg skulle bruge så er det bare og gå i gang..

1000 tak for hjælpen

VM
hvis jeg vil have andre lamper op i garagen som ud over den til sensor men som kan tænde hver for sig.
Hvis jeg monter en dobbelt afbryder skal jeg så have en 3 eller 5 leder op til dåsen for at lave to tændinger?

VM
Hvis du vil have andre lamper, som tændes uafhængig af sensoren, skal du bruge 5 leder kabel.I stedet for en dobbelt afbryder ville jeg vælge to afbrydere over hinanden, og lade den øverste tænde de lamper, som ikke tændes af sensoren. Jeg har for øvrigt glemt at gøre opmærksom på, at den gul/grønne skal samles fra alle kabler og ikke må bruges til noget som helst andet end jord/PE. Du bliver hængt, brændt og ristet over en sagte ild, hvis den bruges til andet.

fase

Du bliver hængt, brændt og ristet over sagte ild . . . . . Det sker jo så ikke, det er jo en elektriker han skal have til at tjekke det ! ! ! !

Det fremgår jo ikke hvilke lamper der er. Men hvis det er lamper hvor der er mulighed for at samle kabler inden i, ville jeg undvære den samledåse. Det kunne være nogle lysrørs armaturer, med 1 forskruningshul i den ene ende og 2 i den anden.

Så er det 3 x 1,5 fra tavle til første lampe 4 x 1,5 til næste lampe og 4 x 1,5 videre ud til sensor. og evt. 4 x 1,5 ned til afbryder og stikk.  I sensor er der sikkert ikke mulighed for at tilslutte jordleder´så må man jo bare undlade at tilslutte den der.

Den samledåse kan naturligvis sættes på loftet, som foreslået men det kan også være en PL dåse, der bliver boret igennm loftet. Så er samlingen i den og ender i et udtag. Det er jo ikke muligt at gennemskue hvad der er bedst ud fra de oplysninger der foreligger.

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Da det er lamper der kun skal tænde når bilerne kører ind og til at kunne finde ud af bilen og hen til døren havde jeg tænkt min at monter nogle billige tror de hedder stald lamper der er der ikke plads til og samle ledningerne inde i lampen men det vil også funger bedst i forhold til at trække ledninger osv. at der trækkes en ledning fra hver og i en dåse på loftet

VM
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis