lampeudtag i troldtekt eller ledninger bag plader

Vi skal til at tænke placering af vores lampeudtag i vores troldtekt. Men vil godt undgå alle disse ledninger (som heller ikke er nemme at sætte fast i troldtekten)

Hvordan kan man smartest og korrekt lave en tilsvarende løsning som her:

http://www.troldtekt.dk/~/media/Cas...ing_06.jpg

Vi kunne selvfølge lige bare "sjusse" os til hvor de skulle være, men lur mig om fruen ikke bagefter siger de skal være 10 cm. mere til den ene eller anden side, når det er monteret.

Så kan man lave en løsning hvor man har et udtag og derfra fører de korrekte kabler bag pladerne og så hen til det sted vi ønsker lamperne skal sidde, når vi er færdige med indretningen eller hvad gør man??

Vil godt være lidt forberedt på at forklare elektrikeren hvordan jeg vil have det og samtidig løsningsforslag, hvis han ikke selv lige har det.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af DaPrince på 18-11-2016 22:12

Vi skal til at tænke placering af vores lampeudtag i vores troldtekt. Men vil godt undgå alle disse ledninger (som heller ikke er nemme at sætte fast i troldtekten)

Hvordan kan man smartest og korrekt lave en tilsvarende løsning som her:

http://www.troldtekt.dk/~/media/Cas...ing_06.jpg

Vi kunne selvfølge lige bare "sjusse" os til hvor de skulle være, men lur mig om fruen ikke bagefter siger de skal være 10 cm. mere til den ene eller anden side, når det er monteret.

Så kan man lave en løsning hvor man har et udtag og derfra fører de korrekte kabler bag pladerne og så hen til det sted vi ønsker lamperne skal sidde, når vi er færdige med indretningen eller hvad gør man??

Vil godt være lidt forberedt på at forklare elektrikeren hvordan jeg vil have det og samtidig løsningsforslag, hvis han ikke selv lige har det.

Allerførst bliver jeg nødt til at spørge, om du overhovedet kan komme til bagsiden af pladerne, når de er sat op. For hvis du ikke kan, så er du nødt til at få placeret lampestederne, der hvor lamperne skal hænge. Det er selvfølgelig noget du gør i samråd med fruen i huset. Hvis du bliver nødt til at flytte en lampe, kan du hænge den op med en svanehals, som du gør fast i loftet med kipdybel, som bl.a. Fisher laver. LK laver lampeudtag, som ikke stikker mere end 2 mm ned under loftet. Det kunne du bruge til at få sat en strømskinne op, så lampen kunne forskydes frem og tilbage.

 

 


fase
Du kan ikke flytte dine lampetag rundt bagefter, da de sidder fast i en PL-dåse der er skruet på forskallingen på bagsiden af træbetonen. Så I er nødt til at planlægge jer ud af det. Sørg for at tegne tingene op. Alternativt kan du måske undlade at montere de sidste plader og sørge for at der er trukket rigeligt med kabel rundt så lampestedet kan flyttes lidt. Men det kræver at du har plads til at bore/skrue i forskallingen, dvs. din dampspærre skal ikke sidde yderst.

Ift. spisebord kan I evt. sætte en lampeskinne op i stedet. Så kan lamperne også rykkes hvis bordet bliver længere ved festlige lejligheder
Tror vi vælger løsningen med at vi ligger kabel og PL dåse løst indtil vi har fået møblerne på plads og så derefter monterer dåsen fast i forsskallingen. (skruer lige nogle ekstra plader op i det område vi forventer den skal være. Der er ok plads til en 35mm PL dåse, hvis jeg skubber lidt til isoleringen.

Tak for input til jer alle.

Det kan du gøre hvis du skruer pladerne op med "synlige" skruer (jeg ved godt de er meget lidt synlige). Hvis de skal sidde med et beslag og gemte skruer går det ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige en kommentar til at fastskrue PL-dåser nedefra:
Du kan evt. lade dåsen sidde på et selvstændigt forskallingsbræt og skrue den fast deri, hvorefter forskallingen kan skrues fast i lægterne. Du kan også købe en vinkelforsats til skruemaskinen, så kan man med lidt vilje godt skrue en PL-dåse fast nedefra (fra siden) efter den er boret på plads i forskalling.

Hvis din forskalling er en stor stump plade (krydsfinér/OSB) er det nok sværere at montere en dåse efterfølgende...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis