Lys i laden

Hej

Jeg har en ret stor lade, adskilt af et par halvmure. Jeg vil gerne kunne lave lys med korrespondance men har ikke nogle afbrydere.

Kan jeg trække strøm fra min elport til den1. Afbryder og sætte en afbryder op der hvor den anden afbryder skal være. Ved godt at der skal ledning med hele vejen fra 1-2
Der skal være 3 lysarmature der skal kunne tændes/ slukkes begge steder

Portens stik går i en dåse med 2 udtag og har jo konstant strøm

Findes det ikke bliver det opfundet
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt. Forudsat at portens gruppe kun er forsikret med 13 A.
Kabler kan trækkes fra afbryder 1 - til lampe 1 -til lampe 2 - til lampe 3 - og ned til afbr. 2
Der skal bruges en 5 x1,5mm2 kabel hele vejen. Men så kan du også få en stikkontakt under begge afbrydere. Du bør købe nogle armaturer der kan komme mindst 2 kabler ind i.
I armaturer skal den blå i hvor der står N - den sorte i hvor der står L - og den gul/grønne i jordklemme (PE)-
brun samles med brun - grå samles med grå. Hvis der ikke er faste klemmer til dem må der bruges 2 samlemuffer hvert sted.
Afbrydere skal være korrespondance og stikkontakter med 3 ben (PE)
Den hvide leder sluttes til i klemme P i begge afbrydere (ofte mrk. rød) Den brune i en af de andre klemmer Samt med en lille stump brun ledning ned i stikkontaktens L klemme
Den sorte i den sidste klemme i afbryder - den blå i klemme N i stikkontakt - og den gul/grønne i PE klemme
Fra portens eldåse føres kabel hen til nærmeste afbr/stikk. og monteres med blå - brun - gul/grøn farveret. Der vil sige sammen med de samme farver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for er hammer godt svar. Går straks igang

Findes det ikke bliver det opfundet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis