Netværk / WiFi

Hej.

Jeg er absolut luset amatør, når det gælder netværksudstyr.

Min router hænger på væggen i mit køkken, meget centralt i den ene del af mit vinkelhus. Mit TV med tilhørende Bluray og Wii befinder sig i det absolut fjerneste hjørne i den anden del af huset og der er absolut ingen WiFi-dækning, hvilket er ønskeligt for bl.a. at benytte Netflix.
WiFi signalet forsvinder faktisk idet jeg kommer indenfor døren til stuen

Jeg har tænkt på flere forskellige løsninger og er klar over at en kablet forbindelse er at foretrække, men jeg vil meget gerne undgå at skulle trække 25-30 mtr kabel.
Jeg har svært ved at forestille mig, at en WiFi repeater kan gøre arbejdet, da den vil skulle sidde indenfor døren i stuen for at få strøm.

Men er der erfaring med PowerLine Extenders ?

Jeg er klar over at de skal være tilsluttet samme fase format virke, men jeg kunne spare en del trækning af kabel, hvis jeg "bare" skal indenfor døren i stuen.

Jeg kunne selvfølgelig også bare prøve mig frem, men det bliver jo hurtigt dyrt, inden den rigtige løsning er fundet.
Jeg har skiftet min router til en nyere, som også skulle have bedre rækkevidde end den gamle, men det har ikke gjort nogen forskel overhovedet.

Mvh

Carsten

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du tænker på en af de repeatere, hvor signalet føres gennem el-installationen, så er det jo ligegyldigt, hvor langt der er mellem router og repeateren. Signalet går jo gennem elkablet og ikke i luften.

Der skal så 2 enheder til. En der er kabelforbundet med routeren (og en stikkontakt naturligvis) og den anden bare i en stikkontakt (i stuen).

Jeg har ingen erfaring med dem, så ved ikke hvor godt der er.
Jep, det er dem jeg tænker på.
MEN, da stue og køkken er på hver sin gruppe på el-tavlen, formoder jeg at de har hver sin fase (jeg er ikke el-mand, så hvad ved jeg..)?
Derfor regner jeg med, at jeg skal have trukket et netværkskabel indenfor døren i stuen inden signalet bliver sendt i el-nettet, for så at blive trukket ud igen i den den anden ende af stuen - det sparer mig alligevel for en del kabel-træk, hvis det virker.
Det er jo netop erfaringer med disse jeg efterspørger - men tak for responsen alligevel.

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

Er det p.g.a. bøvlet med at trække kabel, du vil undgå det, eller er det umuligt fordi, det ikke lader sig gøre p.g.a bygningskonstruktionen. At trække et kabel ind i den ene ende af stuen og så bruge elnettet til resten af vejen, er bestemt ikke den optimale løsning. Hvis du alligevel trækker et kabel ind i stuen, så træk det hele vejen. Det giver det bedste resultat. Du kan evt. købe et færdigt netværkskabel og trække det. Fordi stue og køkken er på hver sin gruppe, kan de godt være forsynet fra samme fase. Det kan man kun finde ud af ved at kikke i gruppetavlen.

fase
O.K.

Jeg tror at jeg går efter at trække et kabel. Så er der ingen slinger i valsen..

;0)

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

Jeg bruger selv løsningen med Powerline og det fungerer fortræffeligt hos mig.
Tidligere sagde man, at de begge enheder skulle sidde på samme sikringsgruppe, men det er ikke tilfældet med de nye løsninger, idet de bruger nulledningen, som er den samme i hele huset.
Min løsning sidder på hver sin sikringsgruppe, så derfor ved jeg, at det også virker i praksis.
Jeg har valgt denne løsning
http://www.devolo.com/en/Products/dLAN-1200+-WiFi-ac
Bemærk, at du skal købe et komplet sæt med begge enheder. Det er noget billigere, end at købe dem hver for sig.
Priserne er meget forskellige, så man skal se sig for inden man køber.
Umiddelbart er sættet vist billigst her pt.
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?ssel=false&_ga=1.22384574.428489869.1479254877
Nogen steder tager de omkring 2.500 kr. for det.
Jeg valgte netop dette sæt ud fra, at det ved test lå i den absolut høje ende.
Der findes billigere sæt, men da jeg ikke har prøvet dem, kan jeg ikke udtale mig om dem.
Dette sæt har den fordel, at udover wifi signal, får man også et netværksstik til rådighed i den anden ende. Samtidig har det både 2,4 ghz og 5,0 ghz signalet med.

Her kan du i øvrigt læse diverse test af forskellige powerline muligheder
http://www.altomdata.dk/?s=powerline

Kurt B. Andersen
Annonce
Det lyder absolut tiltalende og er bestemt værd at se nærmere på.

Mange tak.

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

Har du overvejet kabeltræk på loftet - eventuelt bare en router mere på loftet men kabelforbundet til den oprindelige - kunne være løsningen på dit problem !
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Har loft til kip i hele huset, så det er ikke en mulighed..

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis