Hvilken termostat - gulvvarme

Hej. Dette drejer sig om styring af gulvvarme på badeværelserne. Disse styres pt med en termostat model Danfoss RAS. På det ene badeværelse er gulvvarmen efterhånden blevet for varm, selv om vi har skruet helt ned for gulvvarmen på termostaten. Jeg har tjekket om ventil og pakdåse fungerer, hvilket de gør. Jeg mener derfor det må være selve termostaten som er slidt op (at den ikke mere kan trykke stiften i pakdåsen ind).

Men hvilken ny termostat skal jeg købe, når jeg ikke ønsker at skifte ventil. Umiddelbart kan jeg ikke læse mig til, at den nuværende Danfoss RAS skulle være velegnet til styring af gulvvarme, hvorfor jeg ikke mener jeg bare bør købe en nyere udgave af denne, (som f.eks. RA eller RAS-C).


Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv først at sikre dig at termostat er trykket helt på plads, ned over ventilen. Løsne skruen på spænde bånd og helt på med den. Det kan være årsagen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

**** TILFØJELSE ****

Til Erik: Ja den er "helt i bund". Jeg har nu sat et lille stykker plast ind i termostaten, så den kan trykke nålen i pakdåsen ind. Så du er der ingen varme på gulvet, men det er da bedre end at vi brænder fødderne   (De gamle Danfoss RAS termostater monteres med pinolskrue).

Til alle: Jeg er nu blevet i tvivl, om det er en returventil som sidder på gulvvarmen (eller om der er brugt en almindelig radiatorventil). Er der nogen der ud fra billederne kan fortælle mig, om det er en returventil. Og i givet fald, om hvilken termostat jeg bør købe.


Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
Vender pilen på ventilen væk fra strengen i gulvet, er det en returventil. Omvendt, vender pilen ind mod strengen er det en fremløbsventil. Var jeg dig, ville jeg skifte hele ventilen, hvis et besøg i nærmeste VVS biks ikke kan fremtrylle et ny termostathoved.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif. Hvis du kigger på billede 3, peger pilen til venstre, men jeg må indrømme, at jeg ikke aner om røret TIL strengen i gulvvarmen er røret til venstre eller højre. Er der nogen der kan se det ud fra hvorledes rørerne er samlet ved ventilen???

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)

På en alm fremløbsventil, plejer unionen og sidde skruet ind i radiatoren. Formoder det samme gør sig gældende på en returventil. Uden og ville lægge hovedet på blokken, må unionen således sidde på indgangen af ventilen og derved burde pilen pege væk fra unionen. Altså, derudfra formoder jeg det er en almindelig fremløbsventil du der har siddende i gulvvarmen !!!

Puha, det gav sved på panden. 

Men ville gerne høre en anden komme med et indput desangående.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Lige en opdatering - hvis nu nogle skulle læse tråden og være spændt på udfaldet :-)
Jeg har nu fået konstateret, at der ér en fremløbsventil, som er monteret på gulvvarmen (ja det er ikke smart). Og derfor skulle jeg bruge en almindelig termostat til fremløbsventiler. Jeg har monteret en Danfoss RA-2990 termostat.

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis