Drejestål

Er holdere til løse vendbare platter bedre at dreje med end drejestål med påloddede hårdmetal platter til drejning i stål.


VH
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville klart være mit valg, med holdere til platter - du er meget mere fleksibel på denne måde
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja umiddelbart ville "løse" platter være et bedre valg i mange tilfælde.
Men det kræver jo så man vælger de rigtige plattetyper til ens opgave og drejebænk.
De fleste drejeplatter er jo beregnet til prof. maskiner, der køre på en måde der slet ikke kan lade sig gøre på en almindelig lille drejebænk.

Men køber du et af de her sæt med drejestål beregnet til små hobby drejebænke, og platterne der høre til, så tror jeg du er godt på vej.
Eks som her, har også den fordel det er samme platte type til alle stål
(ps Har ikke selv prøvet sættet)
www.globaltools.dk/maskiner/tilbeho...0wodSpYCGg

Men stål med pålodde platter kan jo også være en god løsning, især hvis man har en diamand slibesten så man selv kan slibe dem.
Har man ikke så travlt, kan toolbits jo også være en mulighed, især gode på små maskiner ( har man mulighed før at køre med kølevand er det en kæmpe fordel)og dem kan man jo slibe på en almindelig bænksliber, med en egnet sten.


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svaret, jeg troede at de kunne bruges på alle maskiner, så skal jeg måske ikke købe dem hos
www.net21.dk

VH

Jeg tror da også net2l har nogle stål og drejeplatter du kan bruge, prøv at skriv til han, og fortæl hvilken drejebænk de skal bruges til, så er jeg da sikker på han kan finde noget til dig.

Problemet med platter til prof brug kan være, de skal tage en forholdsvis stor spåndybde for at skære ortenlig, samt der skal køres mange o/m og med en kraftig tilspænding.
Samt at negative platter (dem med skær på begge sider) ikke er gode i små maskiner.
Desuden skal man ikke vælge for stor næseradius..

Til min lille Boxford drejebænk bruger næseradius 0,2 0,4 0,8 mm, men mest 0,4mm
Jeg bruger næsten udelukkende platter af typen DCMT
Jeg har nogle Mitsubishi DCMT nx99 det er ikke hårdmetal men derimod aluminiumscarbid, de er utrolig gode til små emner/drejebænke.(dog ikke velegnede til rustfri)
Men jeg tro ikke de laves mere, men måske der laves noget tilsvarende, men ikke noget jeg kender til.

Mitsubichi DCMT NX99

 


Vi prøver igen, i morgen --
jeg har et par holdere fra net2l (Steen) og en del platter dertil, de køre fint på min lille weiss drejebænk.
men som nævnt så kontakt ham og hør hvad han vil anbefale, jeg har altid fået fin vejledning af ham

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
DCMT er en standard betegnelse for geometrien - og dertil kan så købes egnede platter til opgaven m.h.t. skærevinkel - et billigt sted (kender det ikke) kunne være:
http://www.ph-v.dk/shop/search-1.html?keyword=dcmt
Ellers kan et håndslebet stykke toolbit klare meget - men der er desværre ikke mange, der forstår at slibe :-(
Jeg vil til sammenligning, aldrig vælge påloddet HM, i forhold til Toolbit - men platter i forhold til Toolbit....Men rigtig "feinschmecker" opgaver - kunne jeg godt finde på at slibe Toolbit til - "fordi jeg kan" ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

DCMT platterne står bogstaverne for følgende
D = geometrien (se billede)
C = frigangsvinkel på 7 gr
M = Tolerancen på platten
T = Positiv platte med skær på en side, og platten skrues fast med skrue ned gennem platten

Da jeg arbejde på maskinfabrik, fra 1977 og frem, brugte vi en del toolbitz stål, så dem har jeg slebet i masse vis af.

I dag bruger jeg kun toolbits til faconstål, til rundinger og lignende, men det er de også gode til, samt lidt til gevind, især trapetz og flaggevind.

Stål med påloddde platter bruger jeg ikke meget, lidt til gevindskæring, og som rundingsstål i hårde materialer, som toolbitz ikke holder af at gnave i.


Vi prøver igen, i morgen --
Jamen hvad bruger du så til almindelig drejning af stål hvor du drejer en spån af fra højre mod venstre, bruger du her HSS stål, de holder sig jo ikke skarpe så længe = kort standtid. Den platte du viser er aflang og ikke firkantet, så kan den kun bruges på 2 sider, altså man kan ikke bare vende den en kvart omgang som man kan med en der er helt firkantet for platten kan vel kun bruges på den ene side, altså den har vel en opad og en nedad = bund og top. Jeg syntes ellers at når man ser drejning på videofilm, bruger de meget platter.

VH

Ja der er kun 2 hjørner på hver platte.

De kan bruges både som, højre og venstre og neutral.

Men nu er det jo dem jeg bruger, der er helt sikkert andre typer der også er velegnende.

Jeg kan godt lide DCMT, bla man kan dreje helt ned til pinolen, lave nedstik, med udborestålet man rejfe på bagsiden.

CCMT kunne også være en mulighed, her er der også kun 2 skær, men der findes specielle holdere sp man kan bruge de to andre hjørner også. (med rød cirkel)

Eller TCMT her har du 3 skær pr platte.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Tak for svaret, det er altid rart at blive klogere

VH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis