Rensning/rengøring af gulvvarme.

Jeg har lejet et forhændværende autolakeri, hvor båden nu står og renoveringen af båden, er så småt ved at gå igang.

Ejeren af bygningen har fortalt at der faktisk er lagt gulvvarme i hele bygningen. men at han ikke har brugt det, da det ikke har kunnet fungere ordentligt.

Jeg har skilt en af kredsene ad og blæst det igennem med trykluft og der kommer en masse "snask" ud af slangen.

Jeg har besluttet at jeg vil forsøge at rense alle kredsene, man hvad skal jeg bruge til det ? og hvordan gør man det nemmest ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke komme i tanker om andet end at sætte vandslangen på. Og så lade det køre indtil der ikke kommer mere snask. Lad det f.eks. løbe ned i en glas beholder (syltetøjsglas eller vandkande), der hele tiden løber over. Så er det nemt at se om det bliver klart.
Det må kunne lade sig gøre igennem selve manifold uden at skulle afmontere de enkelte slanger hvis man kun lukker op for 1 ad gangen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik
Tak for svaret.
Jeg har også tænkt mig at gøre som du foreslår.
Derefter blæse det igennem med vand med trykluft, ca 10 bar for at tage det der måtte gemme sig.
Men jeg tænkte på om der var et middel der kunne virke som sæbe til at tage det sidste snask.
Noget motor rens evt. eller andre ting.
Hver enkelt kreds vil naturligvis blive trykprøvet for at finde ud af om der er utætheder

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
"Snask" bør ikke forhindre varmen i at løbe rundt medmindre der er tale om deciderede propper af skidt
Hej pilehave.
Det kan du have ret i, men den gamle ejer mente jo at en eller flere af kredsene var stoppet til, så derfor havde han sat en kalioferer op i stedet for.
Jeg skal koble det til en luft/vand varpumpe, hvor der sidder en varmeveksler, som jeg ikke gider skille af i tide og (især) utide på grund af skidt i varmekredsene.

Det forstår jeg godt. Men hvis du skal køre igennem med andet end rent vand så kræver det vel en seperat pumpe m.m. Så det mest enkle er at forsøge med vandhanen. Kan du få luftbobler med hvis det er det du foreslår, så slår det naturligvis meget mere løs. Kobler du vand og luft på samtidig i et T og du kan lukke op for luft når det kører, så tror jeg det vil være reiti gur.

Annonce
Hej Erik.
Jeg har sådan et husvandværk der giver 50 liter/min ved 4 bar. Så der skal nok komme flov igennem ;-)
Derefter sætter jeg en trykvandbeholder op som jeg fylder (næsten) med vand og pumper op med trykluft så der skyldes ordentligt igennem med stort tryk. - Der er mange gode sager i det gamle autolakeri ..

Hvisdu bruger en beholder til "buffer", så kan du tilsætte afspændingsmiddel fra opvaskemaskinen til vandet. Det vil gøre vandet i stand til at trække meget mere luft og skidt med sig, end hvis det er "rent".
Siden ejer siger anlægget ikke har kørt optimalt, er det nok også en god ide at få skilt temperatur regulerings ventil(er), shunts og ventil manifolde for at tjekke for urenheder i disse.

Du opdager jo samtidig om der er gennemgang i slanger.

Lad være med at tilsætte vandet nogen form for rengøringsmiddel ellere andet. Bare skyl det gennem med rent vand en kreds af gangen Og gør det fra fremløbssiden, så risikerer du ikke dine ventiler "popper"

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Opdatering....
Fik hjælp af min gode ven der er pensioneret vvs´er. Vi skilte fordelingsmanifolden, som ifølge ham var tudsegammel. Så trykkede vi vand igennem hver enkelt kreds med vand og trykluft. Specielt 2 af kredsene var fulde af snask, pakgarn og en enkelt gummiring fandt vi også. Så trykprøvede vi samtlige kredse med vand og luft og ingen af kredsene viste tegn på større utætheder.
Nu står alle kredsene med tryk på og senere i dag finder vi ud af om der er skjulte utætheder i anlægget.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis