Pudsning af husets ydermure hjælp

Hej. 

Jeg står og skal til at pudse mine ydermure her til næste år. 
Har fået afvide man kan pudse med alm pudsemørtel, og man kan også pudse med en bastard mørtel af cement/sand/mørtel. 

Har også hørt om nogen som har pudset med cement/sand 1:3. Bliver det sidste for stærkt ? Og hvis, hvorfor så ?


Gør det selv manden :D
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej fisk,

Har du søgt på tråde vedr. Puds herinde ? Der burde være en del stof om emnet.

Stærk mørtel duer som regel ikke, et mørtellag skal opbygges så den svageste mørtel er længst ude. Kornstørrelsen og lagtykkelsen bliver også mindre udefter. Man laver et udkast af tynd mørtel først (ikke-murere kan også finde på at trække fliseklæb på).

På mit sidste hus (som var pudset i forvejen med en forholdsvis stærk cementpuds) pudsede jeg med held med cement og bakkemørtel i forholdet 1:10.

Men det er noget der skal læses op på og vurderes individuelt. Hvis du selv vil igang kan jeg klart anbefale at betale en dygtig murer for lige at komme ud og vurdere og sætte dig ind i blanding og fremgangsmåde !

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Blandingsforholdet relateres altid til det miljø det udsættes for. Sokkelpuds står nede i jorden og får alt vand og frost, så det skal også være stærkere. Du kan såmænd godt pudse hele huset i sokkelpuds, men det kræver en del øvelse at få pænt da det mildest talt ikke er nemt at arbejde med i større områder med mindre man har styr på pudse processen. Hvornår man kan begynde at pudse i det for at få det glat og hvornår det er ved at være lidt for sent og man begynder og lave spor i det.

Bastard mørtel er lidt mere lind og plastisk og er dermed også lidt nemmere at arbejde med og rigelig stærk. Men husk udkastet som principielt bare er meget tynd sokkel puds. Det skal kastes på og lige røres en enkelt gang med pudse brædtet så der ikke bliver nogen grater der stikker ud. Det giver dels en god vedhæftning, dels en ensartet tørre overflade. Fuger og mursten tørrer forskelligt og du risikerer at kæmpe med at du kan se fugerne igennem pudsen fordi de tørrer hurtigere end stenene. Så altid udkast på udvendigt murværk.

km
Nu skriver du pudse... men mener du filtse? Spørgsmålet er, om du vil have et tykt dækkende lag hvor man ikke kan se murstenene eller om det skal være tyndt så du kan se fugerne bag pudsen. Før det blev moderne at filtse kaldte man det tyndpuds

Skal det malerbehandles bagefter?
Hejsa.

Huset er pudset i forvejen, men denne puds er meget grov, måske en stænk puds som det nok hedder ?

Grunden til puds er at murene er skæve, og så mener jeg ikke en filtsning er nok.

Jeg pudsede en endegavl på en lade for ca 16mdr siden med betonpuds ,hvor jeg brugte Flisekæb som hæfteklæber, det blev sku godt

Selvfølgelig skal pudsen være så tynd som man nu kan komme til

Ja huset skal males bagefter.

Gør det selv manden :D

"Jeg pudsede endegavl på en lade ................ det blev sgu godt"

Så er det vel en rigtig god ide at fortsætte i det spor. Hvis der skal fliseklæb på stænkpuds, skal det være meget tyndt og så smøres på med en kost.

Ellers kan man smøre en tynd blanding på af  sand og cement 3 : 1

Det kaldes at svumme. Overfladen spules med vand og blandingen smøres på umiddelbart efter. Det skal gerne hærde så det er godt at gøre dagen før.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Der er murere som gør tingene vidt forskelligt kan jeg fornemme lidt.

Nu kom jeg til at snakke med en murer her til en familiefødseldag, og han siger at det bliver for tæt. at muren ikke kan ånde hvis man kommer fliseklæb i.


Gør det selv manden :D
Ja, det kan man nok forvente, at en murer vil sige. Og det er i teorien rigtigt, men alligevel går det ofte godt.

Husk at du ikke nødvendigvis kan sammenligne en kold lade (måske massiv mur) med beboelse hvad angår puds.

Som hovedregel skal du have den svageste puds yderst og afrensning og forvanding, tilpas temperatur og langsom udtørring (dække af plus vande) er afgørende uanset hvad.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også