Startproblemer - VW Golf 4 fra 2001

Hej LDS

Jeg har en Golf 4 2.0 Benzin fra 2001, der i en periode har haft et periodisk problem med at starte som nu er blevet kronisk.

Problematikken startede med, at den nogle gange ikke vil starte, når vi havde kørt en kort tur, hvorefter den stod stille i kort tid (eks. i en handle situation), hvorefter den ikke ville starte i længere tid. I de tilfælde har vi som regel være nede og hente den dagen efter, hvor den hidtil hat startet uden problemer.

Vi har på baggrund heraf haft den til mekaniker to gange, uden de har kunne finde nogle fejl på den. Senest tjekkkede han alle ledninger og sprøjtede noget 'tætningsspray' i hele ledningsnettet, hvilket måske hjalp noget, da vi i en periode efterfølgende ikke oplevede noget bøvl.

Nu har den i 14 dages tid startet, men med en skrækkelig væsen umiddelbart efter motoren slå til, og nu er den så helt død. Relæet klikker, men motoren starter ikke...

Nogle der bud på, hvad årsagen kan være og/eller nogle udelukkelsesmetoder.

På forhånd tak!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

At relæet klikker, men motoren ikke drejer rundt ,er pga. 1 af 4 ting:
1) Død starter
2) fladt/dødt batteri
3) væske i en/flere af stemplerne
4) defekt kabel/dårlig forbindelse ned til starteren

Edit: Det kan også være spolen på starter, men så skulle du kunne høre starter-motoren rotere, om end den ikke "skyder ind", og dermed ikke roterer motor.

prøv at kontrollere det tykke stelkabel der går ned på starteren. check begge ender.

Tusind tak for bud på problematikken - så har jeg da noget at gå i gang med!

Jeg er efterhånden ret sikker på, at det er starteren, der giver mig problemer. Jeg vil gerne have starteren ud for at tjekke op på funktionaliteten heraf - umiddelbart har jeg løsnet alle bolte, men den sidder fortsat godt fast. Jeg tør ikke rigtigt at tvinge for meget i den..

Kan sådan en tingest mon ruste fast?
De skal nogle gange have et slag, men de ruster ikke vildt meget fast.
Tjek lige at du ikke har overset en enkelt bolt/møtrik et sted. De sidder typisk med 2-4 punkters fastspænding + stel-kablet.

Annonce

Tag lige og tjek ledningen med styrestrømmen til starteren (den tynde). De har det med og tære/irre op i både stik og ledning. Det kan også give de symptomer du beskriver med startermotoren vil/vil ikke.

Det er nu sjældent starteren næsten ikke falder ned af sig selv, når boltene fjernes. Men tag så en gammel stor skruetrækker eller elektrikermejsel, og sæt den ind i mellem flangerne på koblingshus og startmotor. Et behersket slag med en hammer på enden af værktøjet, plejer så og klare paragrafferne.

Pøj pøj.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Lige for at give dig et tip på den starter. Starter boltene er også dem der sidder ind i forreste motor ophæng.

Du skal derfor have en donkraft under bundkarret.
Den sidder med 3 bolte i alt hvis ejg husker korrekt.
du kan roligt give den et dask med en gummihammer.

Men det kan være svært at tjekke en starter, når den er ude. Du kan få ny akutator spole til den, og smører mekanismen op i den. og nye kul. Men der kræver en total adskillese af den.
Mange tak for input!

Fik pillet starteren af efter lidt overtalelse med WD40 og en gummihammer, men den virker (desværre) upåklageligt!

Så starter + batteri er udelukket - jeg skal have tjekket ledningsforbindelsen til starter relæ'et, men jeg tvivler på, at det er løsningen, da det lyder, som om det kører fint.

så jagten går videre..

Er der en måde at tjekke for væske i stemplerne!?

med væske i stemplerne mene du nok benzintilførslen.
Check benzinfilter og tankudluftning. jeg ved ikke om udluftningen sidder ved pumpen eller ved påfyldningsstudsen. men du kunne jo først prøve at køre uden tankdæksel en dags tid og se om det hjælper. hvis udluftningen er stoppet til, giver det vacuum i tanken og den får ikke bezin nok.

Skrevet af Yetti på 24-11-2016 18:26

så jagten går videre..

Er der en måde at tjekke for væske i stemplerne!?

Ja, er motorolien hvidlig og slammet har du vand på og under stemplerne. Vandet på toppen af et stempel står og siver stille og roligt ned gennem stemples ringe. Det kræver samtidig at vandet forsvinder i "køleren", hvis ...........................   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis