gammelt loftsudtag - hvor skal ledningerne i? :-)

Jeg er ved at prøve på at sætte lamper op, men det her har jeg godt nok ikke set før. 

Der er to knapper på stikkontakten, så jeg går ud fra, at jeg burde kunne sætte to lamper til her? Men i hvad? I den hvide ser det ud som om, der er et ledigt hul, imens de to brune ser ud som om, der kun er et hul (hvori ledningen fra loft sidder) og en skrue. 

Hjælp, tak! :-) Så der forhåbentlig snart kan blive lys over land igen :-)

mvh. tina

Jeg er ved at prøve på at sætte lamper op, men det... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det jeg tænkte på  Du har sikkert ikke låget der hører til lampeudtaget. Det skal ende med at de muffer og ledninger er gemt bag et låg.

Så bliver du måske nødt til at købe et nyt lampeudtag og sætte op. Men så er der til gengæld faste klemmer at montere ledninger i. Det er nu ikke så svært at skifte den. Det kan være sådan en klik her

Men nu er vi ved at komme over grænsen til at det er elektriker arbejde.  

(jeg ser lige et par trykfejl i min forklaring > de 2 ledninger i 1 rør kommer med strømmen < og det hedder > en kroneafbryder < )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin - tak for dine forebyggende tanker :-) Jeg vil være MEGET forsigtig med ledningerne. Jeg har godt hørt, at de der gamle ledninger er noget møg at arbejde med - og jeg har dem endda vist sådan cirka i hele huset, der er proppet med dejlige gamle brune slatne og slidte stikkontakter ;-)

mvh. tina
Et hul i siden ? ? Det er jeg ikke sikker på at jeg kender men pøj pøj med det. Og husk at slå strøm fra ved sikringer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak - jeg venter lige på noget dagslys, for jeg plejer at snuppe hele relæet, når jeg piller ved strøm :-D

mvh. tina
Annonce
Så kom der sørme lys over land ☺️jeg har taget et billede for at vise jer det, men kan ikke finde ud af at sætte det ind fra telefonen. Jeg fik dem selvfølgelig koblet på afbrydere omvendt i forhold til hvordan jeg helst ville have dem, men nu er skiftet koblet til, og det bliver ikke skilt ad igen!

Tusind tak for hjælpen! ☺️

Med tina

Man skal ikke springe over hvor gærdet er lavest, som man sagde i gamle dage. Så hellere gå ind af havelågen

Du skal natuirligvis bytte om på de 2 brune fra lamperne. Så kommer du til at tænde dem på den kontakt der er mest naturlig. Det er iriterende i længden at det ikke falder naturlig for hvilken lape der bliver tændt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis