Reperation af revne i murværk

Hej,
Jeg har ladert mig fortælle at revner i murværk er noget skidt da der kan trække vand ind bagved. På billedet kan man se en revne (beklager rotationen) som går fra jord til under vinduet. Jeg er med på, at man kan tage stenene ud og sætte nye i, men da det er på facaden tæt ved hoveddøren vil jeg nødigt gøre dette af kosmetiske årsager - er der andre måder man kan tætne murværket i revnen uden at skifte sten?
Jeg har derudover flere stedet på soklen hvor der er hul lyd når man banker og er i tvivl om hvorvidt det er nødvendigt at få det banket væk og pudset op igen. Det er værst ved det ene hjørne af huset.
Vh
Peter

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor længe har skaden været der? Den hule lyd når du banker på soklen er enten bare løst puds på soklen, men nok nærmere leca-stenen bagved der er revnet pga. indtrængende vand fra revnen på billedet.

Dine hjørne vil formentlig også være revnet leca hvor der sikkert er et løst hjørne (og formentlig i alle hjørner af huset)
Revnen i muren er opstået hen over sidste vinter (den var der i hvert fald ikke da vi flyttede ind okt 2016). Den hule lyd er flere steder på soklen og ikke kun ved revnen - der kan desuden ses revner i soklen (både lodret og vandret).
Lodrette revner i selve sokkelpudsen er helt normalt, det er fordi den er pudset med cement der ikke er fleksibelt. Der skal dog ikke være revner i selve væggen, så du skal have undersøgt hvorfor huset pludselig er begyndt at sætte sig. Det kan være stigende eller faldende grundvand, men en udvendig dræning kan også betyde at jorden sætter sig.

Er huset i 1 eller 1½ plan? Er der kælder?
1-plan med krybekælder. Der er dog ikke krybekælder i det rum hvor revnen er ud for - her er der i 2010 støbt betongulv med varme.
Nej det stopper under vinduet.
Der var jeg vidst lidt hurtig - kan se efter jeg er kommet hjem, at der ikke er murværk over vinduet, men kun træ.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis