Nye trægulve

Hej LDSére!

Er der nogen af jer der har erfaringer med selvat lave trægulve? Jeg går og pønser på at lave nogen gulve selv....tænker gran eller fyrtræ:-D

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej morten,

Hvis det skal kunne svare sig, skal det være noget unikt og fordi du nyder processen og har adgang til maskiner osv.

Almindelige gængse planker i fyr kan det slet ikke svare sig at lave selv med de priser der er på området.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hej Paranåhja!
Tak for svaret!:-D
Jeg har en kammerat der for år tilbage lavede et gulv i lærketræ med skibsfuger. Han skruede egentlig bare forskallingstræ i lærk ned i sit eksisterende gulv og lavede fuger i mellem. Jeg havde dog ikke forestillet mig, at jeg skulle have skibsgulv, men et alm regulært trægulv! Når jeg kigger på mit eksisterende frytræs gulv, så er det jo fantastisk smukt med dets sprækker og levende udseende. Jeg tænker om det er muligt at skrue/sømme forskalling ned uden fer/not? Evt som nødløsning, fuge det med en lys fuge? Har også overvejet tagbrædder, men synes egentlig at kvaliteten af det (jeg kiggede i Bauhaus, hvor der nok må forventes at der har været nogen før mig og sorterede bedste fra) var lidt ringe.
Hvordan ser din nuværende konstruktion ud - altså hvad vil du bygge ovenpå, og hvor meget plads har du?
Jeg har et gammel fyrtræsgulv (desværre for dårligt som færdig gulv) og 12 mm gulv spånplader :-)
Nej, det er udlagt direkte på mit bjælkelag! :-)
Ingen der har inputs?
Tjaa.. Uden at være ekspert, så tror jeg egentligt ikke det er så kompliceret

Du har bjælker der kan bære din nye konstruktion. Så hvis du gerne vil have bræddegulv langs med huset, så kan du vel i princippet bare skrue brædder fast i disse?

Du vil sikkert gerne have isolering imellem bjælker for at dæmp trinlyd over og under. Men også hvis du vil have gulvvarme, så skal der jo noget isolering under... I tilfælde af at du vil bygge gulvvarme ind i konstruktionen sp finder der nogle forskellige typer gulvvarmeplader man kan lægge imellem bjælkerne... Se links

https://www.uponor.dk/vvs/produkter/gulvvarme/konstruktion/forskalling.aspx
https://www.uponor.dk/vvs/produkter/gulvvarme/konstruktion/kassette.aspx

Eller selvbærende plader...
Hey morten, jeg skal lige forstå det rigtigt..er det fordi du vil have et mere rustikt gulv end de fyrretræsgulve med fer og not der findes til billige penge, eller er det for at spare nogle kroner ?

Lyse fuger er ikke lyse ret længe, og hvis der bare er sprækker samler der sig jo en del skidt....

12mm gulvspånplader, det var tyndt !!

Det eksisterende gulv er for ringe til at slibe ned så ?

Der er rigtig mange muligheder for hjemmelavede gulve, men det er som regel temmelig tidskrævende hvis det skal være rigtig fedt...jeg har lidt forskellige ideer på tegnebrættet men har aldrig fået gjort noget ved det, ender altid med at købe det færdigt

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Lidt både og paranåhja....jeg synes kvaliteten af fyrtræsgulve er for dårlig ifht pris!
Sprækkerne kommer man jo aldrig helt udenom med fyr/gran gulve, men spørgsmålet er bare, om de bliver for voldsomme ved at lægge dem, hvis nu f.eks man lægger forskalingstræ med ca 1 mm afstand!? :-) Del gerne ud af dine gulv ideer ;-)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis