Vaskemaskine giver motorfejl - alt ser dog fint ud?

Hej

Min Candy/Hoover vaskemaskine begyndte (pludselig) at give E08, som skulle være en motorfejl. Jeg kan også se at trumlen slet ikke rotere, uanset hvilket program jeg vælger (den pumper fint vand ind/ud).

Jeg har haft motoren ude, og kullene ser fine ud - sensoren er ohmet og virker tilsyneladende også fint, så jeg kan ikke umiddelbart finde nogen fejl på den.

Er der mere jeg kan gøre for at fejlsøge?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forbindelserne op til computeren. ;-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Morten2k på 14-11-2016 19:47
Kan du være lidt mere specifik ift hvad jeg kan gøre herfra for at fejlsøge?

Prøv og foretag en visuel inspektion af stik/ledninger, samt gennemmål med et ohmmeter for dårlig forbindelse.

Relæerne i styringen, hvis der er nogen, kan også være defekt.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har prøvet nu, og der er umiddelbart ikke noget at bemærke med stikkene/ledningerne .. alt ser fint ud.
Relæerne ved jeg ikke hvor jeg evt. skal finde (hvis de er der).

Jeg tænker at det kunne være rart hvis jeg enten kunne måle i stikket om motoren overhovdet får spænding - eller alternativt hvis jeg kunne give den spænding manuelt og se om den så køre - så kan jeg jo udelukke hvor vidt fejlen ligger i selve motoren - jeg kan dog ikke gennemskue nøjagtig hvilke ledninger der skal have spænding.

Problemet er at et teknikkerbesøg starter fra 800,- så det kan ikke betale sig - omvendt er det også åndsvagt at skulle kassere hele maskinen, hvis det bare er en lille fejl der nemt kan udbedres, for den fungere jo ellers fint.

Jeg bemærkede i øvrigt at da fejlen opstod (efter at den lige havde fungeret fint) så slog den sikringerne et par gange, til sidst i programmet - så måske det kan fortælle noget om fejlen?

Relæerne sidder på styreprintet (computeren).

Hvis maskinen slog sikringen sidst i programmet, er det formodentlig ikke varmelegemet. Så har du motor til tromle, pumpemotoren, magnetventilen til vandindtaget samt computeren tilbage. Når sikringen går, indikerer det der er et sted der er en kortslutning (0 ohm), der i heldigste fald godt kan være en ledningsfejl men nok sjældent er det.

Det kan sikkert ikke svare sig og have en reperatør ude til en billig maskine, køb nyt i stedet.   ;-(
 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis