div. småting

Hej.

Jeg har et par spørgsmål som jeg vil høre om i kan hjælpe mig med.

Jeg har problemer med at jeg for "små" stød når jeg er i bad og rører ved armaturet. Jeg er klar over det må være noget med jordforbindelsen.
Kan det være en af mine hvidevarer der ikke er korrekt installeret.
Er der noget jeg selv kan gøre...??? eller må jeg have fat i en electriker.

Jeg har bygget et lille stykke væg af lægter og gipsplader 30X210cm.
Kan man finpudse oven på det i ca 0,5 cm tykkelse uden af gipspladerne
bobler op af fugten fra mørtlen. Normalt fugter man jo hvis man skal pudse oven på mursten, men er det nødvendigt på gipsplader...???

Ang. forsatsvinduer.
Jeg har hørt at de inderste vinduer skal være helt tætte men at de yderste
godt må være lidt utætte. Er det den rigtige løsning hvis man ikke vil have at det hele dugger til.

Mvh. Stephan

....god arbejdslyst..
....... g.lykke...........
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne tyde på din jordforbindelse sidder i sandjord/eller ikke er langt nok nede. Har boet i en ejendom, hvor vaskemaskinen i perioder gav stød, simpelthen fordi jordspyddet ikke var langt nok nede - i tørre perioder tørrede sandjorden fuldstændig ud og kunne ikke lede strømmen væk. Jeg vil anbefale dig at få fat i en elektriker!

Mht. gipsvæggen - hvis du vil have en overflade á la finpudt, kan du beklæde væggen med glasfilt. Det giver næsten samme look. Gipspladen skal såmænd nok holde til, at du pudser på den - men jeg tvivler på, at det vil binde ordentligt.

Mvh.

Jan R.
Ang forsatsvinduer: Ja. Og denne gammeldags løsning skulle ifølge rygter nemt kunne konkurrere med moderne thermoruder når det gælder isolering.

klassikeren
Ang. forsatsvinduer.

Der må ikke vær gabende sprækker, men de skal heller ikke være tætte.
Hvis der er dug mellem ruderne mangler der ventilation, men for meget ventilation giver varmetab.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hvad så, hvis man har faste vinduer, der ikke kan åbnes (= tætte udadtil) og disse er forsynet med forsatsruder? (= dug)

Iøvrigt har jeg ikke kunnet få nogen til at give et bud på, om der er forskel på en enkelt energirudes placering yderst/inderst.

Energikonsulenten anbefaler, at glasset i forsatsruderne udskiftes med coatede energiglas, men så har jeg jo fået den ide, at hvis man nu alligevel skal renovere gamle vinduer totalt, ud med glasset, total afrensning osv. efter Raadvad centerets anvisninger, kunne man jo isætte energiglas istedet for det gamle.

Så sparer man jo også besværet med at pille glasset ud af forsatsrammerne. Her sidder det erfaringsmæssigt godt fast, da kittet jo ikke har været så udsat for vind og vejr.

Raadvad siger det er synd, for det giver et helt andet udseende end det gamle lidt ujævne glas, men kommer ikke med en vurdering af evt. andre ulemper. Men nu er det jo ikke Rosenborg, det drejer sig om, men et ganske almindeligt hus fra trediverne!

Kommentarer/vurderinger er velkomne!

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Man kan jo gøre hvad man vil... Men i sidste ende afhænger husets værdi af, om man generelt tager de "rigtige" beslutninger hen ad vejen.
Energiglas er forsynet med en form for "film". Set udefra giver det glasset en spejlagtig, blållig "hinde". Man får altså et helt forkert indtryk, når man betragter huset udefra. Og helt galt bliver det, hvis de sidder i de gamle rammer. Har man gamle renoverede rammer må det betragtes som helligbrøde at montere energiglas. (Og egentlig en ophævning af den værdi, man har tilført huset ved at renovere rammerne.)
Skal man have de sidste 5-10% varmebesparelse med, er det forsatsrammerne der skal have energiglas.
Men er det besværet værd...

Blot en kommentar...

klassikeren
Ja, det kan godt være du (og Raadvad) har ret.
Man skal lige tænke sig om to gange, inden man laver noget!
Men de ruder, der uvægerligt går til under processen, bliver man vel nødt til at erstatte med almindeligt floatglas, med mindre man er så fanatisk, at man finder nogle gamle vinduer med gl. glas, der kan skæres til.

Det er trods alt først næste sommer, det skulle laves, så der er tid til overvejelser.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Du kan skam godt købe maskintrukket glas ved din glarmester. Maskintrukket glas er det man gjorde før man fandt på floatglas. Maskintrukket glas har en let ujævn overflade, og giver derved et spil i ruden.
Men der er også drivhusglas, som blot er en anden sortering. Og den er oven i købet super billig!

klassikeren
Tak for oplysningen!
Og angående energiglas, så bliver det jo nok i første omgang et par revnede forsatsvinduer i en lille stue, der må tåle det nymodens!

Hvad skulle man efterhånden gøre uden LDS? biggrin


PS:
Men se, spørgsmålet om eventuelle energimæssige forskelle på, hvor energiglasset er anbragt, kan man ikke få nogen til at vove sig ud i at svare på! :roll:

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis