Erfaring med indvendig isolering?

Hej. Jeg bor i en andelslejlighed fra midten af 50erne, på 4. sal. Murerne er ikke isolerede, så den tidligere ejer har fået lavet invendig isolering med gipsplader med pålimet skum. Det er nydeligt lavet, men forkert :-/, da det ikke slutter tæt alle steder og der er også et par gennemboringer. Det ser slet ikke ud til, at den der har lavet det har været opmærksom på at det skulle være en damp-tæt konstruktion og jeg har aldrig tænkt over det før jeg læste om det på Bolius. Jeg har ikke bemærket nogle gener af skimmel som er det der bekymrer mig, men nu nager tvivlen.

Hvad er jeres erfaringer med disse indvendige isoleringer. Burde jeg tage et kopbor og få det undersøgt?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville tag et kopbor.
Indvendig isolering er noget hø. Man skal være meget omhyggelig når man udføre det, hvis du laver det om så gør den enten med samme matriale som du har nu eller 50mm pålimet porebeton.

Tror også jeg blive nødt til at få det undersøgt. Lidt en gyser hvis jeg skal til at rive alt det ned. Der er mange m2 isoleret væg og jeg vil helst ikke lave den til en sweitzer ost, så kan man på forhånd komme med et bud på hvor man bør bore, for at få en ide om om man har skimmel eller andet uvæsen?

hjørne top og bund ved skille vægge. der har du en naturlig koldebro ind i rummet.

OK, Tak.

Det prøver jeg.

Det er varmvægsplader, som formodentligt er limet/skruet direkte op på den oprindelige væg. Hvis de har fjernet tapetet før de satte dem op, får du næppe problemer med den væg, men du kan da tætne sprækker og gennemboringer.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce

Det tror jeg du har ret i det er, men der er allerede et rundt hul hvor jeg kan se at det gamle tapet sidder på endnu. Lige dér er der ikke noget skimmel, men prøver at lukke det op i et par hjørner, som foreslået, så jeg kan se om der gemmer sig noget uvæsen. Det har siddet der en del år, så jeg vil være rimeligt tryg ved det, hvis jeg ikke kan finde noget nu.

Hvad ville du foreslå at tætne med? Fugeskum, silikone?

Hej.
Der vor du har udført hullerne ville det være en rigtig god ide at anskaffe en fugtmåller og måle på den eksisterende mur bag ved. så du hver fald helt sikker.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af DanP på 14-11-2016 10:44

Det tror jeg du har ret i det er, men der er allerede et rundt hul hvor jeg kan se at det gamle tapet sidder på endnu. Lige dér er der ikke noget skimmel, men prøver at lukke det op i et par hjørner, som foreslået, så jeg kan se om der gemmer sig noget uvæsen. Det har siddet der en del år, så jeg vil være rimeligt tryg ved det, hvis jeg ikke kan finde noget nu.

Hvad ville du foreslå at tætne med? Fugeskum, silikone?

En acrylfuge af god kvalitet eller en byggefugemasse. Den første burde kunne klare de få bevægelser der vil være mellem bygningsdelene og kan overmales. Køb en ordentlig - dem til en ti'er bliver ofte stenhårde efter en tid.

Det er efter min mening sjusk at tapetet ikke er renset helt af, før opsætning af varmvæggen, da det sammen med fugt danner et perfekt miljø for skimmelvækst. Men hvis den bagved liggende mur er tør, sker der indtet.

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Jeg har lige lavet indvendig isolering af hele mit hus. Da jeg rykket celotex sad der gamle tapet fra 1960 i stadig. Det var fyldt af skimmel og jeg fik renset og vasket vægen ned. Nu er der sat ny væg op med 50mm isolering.

Hvis der stadig er tapet bag ved dine plader ville jeg rykke den med og sætte nye op. Jem og fix er ikke så dyre med dem.
Hvorfor ikke bare kontakte andelsforeningen det er vel deres væg.

René
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis