Skæring af plaxiglas

Jeg skal skære 2 stk plexiglas (3mm) både i højden og bredden , hvilken sav! skal jeg bruge og er det bedst med at skære inde i stuetemperatur , eller kan jeg skære de kolde plader , da de står udendørs , på forhånd tak..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En fintandet halvsløv fukssvans
Jeg har savet på bordrundsaven med en skarp klinge, det køre uden problemer, men selvfølgelig kun lige snit.
Ellers stiksav med en passende klinge med "mellem store tænder" og en der ikke har savet i andet, så den er skarp.

Tag pladerne ind i varmen, gerne så de har stået et døgns tid, så er de mere fleksible og tåler bedre at blive håndteret.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har flere gange med god held savet med håndrundsav, men kun i noget tykkere plade. Blandt andet en udstillings montre der skule vise vand gennem strømning i nogle belægnings fliser, der kan bruges i stedet for linie dræn. Men det drejer sig om at komme fremad, så det ikke står og varmer ved den friktion der opstår. Jeg tror at de kolde plader vil have større tendens til at slå små kanter af fra savklingen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for gode svar og ideer , ja pladerne kommer ind i varmen natten ovre før jeg skær........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Bosch har lavet en minirundsav pks 16 multicutter som har 3 skære skiver en til træ en til fliser og en multiskive som bl.a også er til plexiglas , og den laver et perfekt glat snit , et godt stykke værktøj , men også temmeligt dyrt , men jeg var heldig , min lav det selv nabokone havde lige købt sådan en som jeg lånte.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg har lige lavet forsatsvinduer i plexiglas. Jeg savede dem med en stiksav med en klinge på til metal.

Sørg for at stiksaven ikke er sat på meget "fremryk" hvis det er en der kan justeres mht det. Kør mellem-hastighed. Lad beskyttelsesfilmen blive på plexiglas!! Ellers bliver det ridset og det knækker også nemmere. Læg det så tæt på en bordkant som muligt og sørg for at det holdes nede med anlægget/bordpladen, så det ikke flapper og dermed knækker/flækker.
Det er rigtigt at der er risiko for at klingen bliver varm og der smelter lidt plexiglas i sporet hvor der saves, men jeg kunne bare nulre det af bagefter.

Jeg har savet 16 forsatsruder på denne måde.

mvh Jan
Du må endelig ikke bruge en for fin klinge, så smelter materialet bare sammen om sig selv og klingen.
Bosch laver stiksavsklinger der er rigtig gode til det, mener de hedder Wood Precision. De er relativt grovtandede men med dobbelttænder. Har jeg brugt til plexi i forskellige tykkelser med stor succes.

Når du så har savet og vil lave kanten lækker tager du bare gasbrænderen og kører hurtigt over snittet, så smelter det fint og blankt sammen
Til 3mm plexiglas bruger jeg en finecutter med halvmåneklinge med mellem hastighed. Tykkere plader er rundsav eller kaninpikken god
Bauhaus sælger stiksavsklinger specielt beregnet til plexiglas. Et godt tip er i øvrigt at ligge hele stykket på eks en isoleringsplade af flamingo. Så har du 100% understøtning af pladen hele tiden, så du undgår at det knækker/flækker. Med den klinge og flamingo underneden, har jeg savet masser af plexi i zigzag mønster uden det mindste bøvl.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis