Ventilation aggregate - Issolering?

Hej

Jeg er ved at være færdig med at installere mit DUKA ventilationsanlæg. Min plan er at oversprøjte alle rørene med 200 mm papiruldsisolering her i den kommende uge. 

Mit spørgsmål er dog. Er det nødvendigt at isolere selve aggregatet?   Synes ikke at jeg kan finde noget nogen stedet.

Mvh
Nicolai

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Står anlægget i luftrummet?
Du skal henvende dig til producenten om anlægget er betegnet til uopvarmet rum.
Der er nemlig typer på marked som ikke er egnet til det.

Husk at din luftindtag skal varme-og kondensisoleres. Det er ikke nok med papiruld.

Koala

Hej Koala

Jep, anlægget står på uisoleret loftrum.
Jeg forstår ikke at 200 mm pairuld ikke er tilstrækkeligt. Er det noget du ved med sikkerhed?  Der opstår vel ikke kondens når det er fuldt issoleret omkring det.

Se fx. 
En rigtig god løsning er at efterisolere med papiruld eller granulat oven på rør og eksisterende isolering. På denne måde elimineres kuldebroer og resultatet er altid tilfredsstillende.

http://www.billigventilation.dk/shop/ventilation-pakkeloesning-40c1.html
 

Hej Christian Nielsen

Der står at der et termostat der gør at den slår fra ved -3 grader. Men det giver mig bare ikke rigtigt noget svar på hvorvidt man skal isolere selve anlægget
Ja jeg er installationsingeniør og arbejder udelukket med VVS og ventilation. Nok i en noget større skala.
Friskluftindtaget er kun 'en af de 4 kanaler. Det er den som tager den friske luft udefra og den er nok kort nu hvor anlægget står i luftrummet.
Hvis du vil følge normen er det ca. 50mm varmeisolering som skal kondenssikres(dampspærrende). Det kan feks gøres med alukraft.

Koala
Annonce
Du skal aldrig isolere anlægget. Anlægget er enten egnet til at står i et uopvarmet rum eller ikke. I givet fald er den præisoleret fra producenten. Hvis du isolere anlægget så kan du vel ikke skifte filter?

Koala
Hej Derkoala

Så er jeg med. Tak for din uddybende forklaring.

Ang. Isolering af friskluftindtaget, du nævner alukraft, men kan jeg benytte normal dampspære?

Hej Derkoala

Så er jeg med. Tak for din uddybende forklaring.

Ang. Isolering af friskluftindtaget, du nævner alukraft, men kan jeg benytte normal dampspære? Hvis nej- Hvor dælen finder jeg alukraft her i 2016?

Ved eftertanke bør du kunne undgå varme og kondensisolering af dit friskluftindtag idet anlægget står "udenfor". Såfremt der er for stor temperaturforskel mellem ude og loftrummet så skal der udføres kondensisolering. Alukraft sidder på alt teknisk isolering. Man skal bare supplere med at tape samlingerne med alukraft tape. Det fås i alle byggemarked. Men igen du bør kunne undgå at isolere friskluftiandtaget helt.

Koala
Arh okay. Så hæver jeg bare friskluftindtaget oven over hvor papiruldet kommer til at ligge.

Jeg takker for din respons.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis