Skrevet af Nitter på 12-11-2016 16:19
Nu blander du to ting sammen. 230 volt fra stikkontakten og 230 volt fra en inverter.
- Tilslutter du 230 volt fra en fast elinstallation til bil/campingvogn, skal der føres jord til karossen/chassis. Det grundet du teoretisk kan koble fasen til karrossen uden dit HPFI kan føle nogen fejlstrøm grundet dækkenes isolerende evne til jord. Det betyder du kan får et rap over nallerne, når du står på jorden og berører karrossen. Så er det og håbe at installationens HPFI relæ fungerer, ellers kan det resultere i et stoppet hjerte og dermed for tidelig en død. Det er simpelthen et sikkerhedsspørgsmål
- Bruger du en inverter, har den ikke forbindelse til moder jord gennem nullen. Derfor kan der heller ikke løbe en strøm mellen inverteren og jord (hvor fase og nul er flydende). Det betyder igen du ikke utilsigtet kan få stød den vej som ved en fast installation.
Vedrørende invertere, bør man normalt kun bruge en inverter der laver en modificeret sinus (billige type) til boremaskiner, glødepærer osv. Elektronikken bør man drive fra en inverter der laver rigtig sinusformet vekselstrøm, altså den dyre udgave. Hvor inverteren er købt, siger ikke noget om hvilken type inverter der vliver langet over disken. Det må du læse dig frem til via de tekniske specs.
Håber forklaringen hjalp, ellers spørger du bare ind.
Fortsat god weekend.
Okay, det lyder ganske fornuftigt. Men hvad så i en situation hvor man har mulighed for at hente de 230 V fra fast installation og inverter, dog ikke samtidig, enten med ekstern omskifter eller via en såkaldt kombi-inverter? Udfra hvad jeg har set, så kan en såkaldt kombi-inverter typisk hente strøm fra ekstern kilde (være det 230 V generator i bilen, via kabel fra fast installation) og/eller fungere som inverter fra batterier (som den så også typisk kan oplade), så hvad gør man i den situation?
Eller i det helt avancerede setup: 230 V generator drevet enten af bilens egen motor eller via selvstændig motor (det som undertiden kaldes en "unit", 230 V fra ekstern kilde som via ekstern omskifter forsyner en kombi-inverters 230 V indgang, samt 12 V fra batteri; så al 230 V leveres gennem inverteren. Der skulle fordelen så være, at medmindre batteri(er) går helt død og der ikke er mere brændstof så skulle man under alle omstændigheder have adgang til 230 V. Men det er så også det helt avancerede, og nok ikke et man som privatperson risikerer at støde på....
Nu nævner du selv HPFI, kunne man måske overveje at installere en sådan hvis man laver en 230 V installation som består af mere end en inverter med egen (indbygget) stikkontakt, men derimod har udgang via kabel til en større eller mindre installation?
Og nu så et sidespor: Kabel ved fast 230 V: Nogen påstår at man kan anvende alm. installationskabel (med stiv enkeltleder) som installation i f.eks. et hus, mens andre påstår man bør anvende såkaldt marine-installationskabel som har flere bløde tråde i hver leder, sidstnævnte udstyret med "tyller" på enderne? Og hvad internt i en evt. eltavle i bilen, anvendes da stive enkeltledere eller flertrådede ledere? Efter sigende, så skulle årsagen til ikke at anvende alm. installationskabel netop være at det er meget stift og derfor følsomt overfor de vibrationer som uundgåeligt opstår i eks. en bil. Bemærk: Mine spørgsmål skyldes ikke at jeg selv kunne finde på at arbejde med den slags selv, tværtimod er det slet og ret af ren interesse.
Til slut: Hvad angår billig kontra dyr inverter, så er jeg tilbøjelig til at mene at bl.a. "Onkel Harald" ikke just er flittige til angive hvorvidt en inverter leverer modificieret eller ægte sinus, men det naturligvis noget man altid skal være obs. på.