Vurdering af et tag ud fra tilstandsrapport

Hej allesammen. Kan i komme med en vurdering af taget på et hus fra 1878 jeg har kigget på ud fra følgende som står i tilstandsrapporten. Der er ialt 8 k3'er til taget.
 

  • 1.1 Tagbelægning/rygning
    (K3) Tagflader har generelt en del alge- og mosbegroninger samt forvitringer og revner
    og flere steder er der boret nye huller så der er synlige huller i tagplader.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader. Opmærksomheden henledes på tagbelægningens alder.
  • (K3) Der er utætheder ved tagafslutninger i gavle.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
     
  • 1.2 Tagfald
    (K3) Tagflader over fyrrum og tilbygning mod nord har for lille taghældning.
    Note: Tagbelægningen kræver en minimum hældning på 14°. Forholdet giver risiko for tilbageløb ved tagkanter og for vandindtrængning i samlinger og ved fastgørelser og heraf følgeskader.
     
  • 1.3 Skotrender/inddækninger
    (K3) Inddækninger omkring skorsten er ikke tætsluttende.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
     
  • 1.4 Hætter/Aftræk
    (K3) Aftræksrør er ført uisoleret igennem tagrummet.
    Note: Der er risiko for kondens, fugt og følgeskader.
     
  • 1.6 Tagrender/tagnedløb
    (K3) Der mangler endebund ved tagrende ved gårdside og samlinger er utætte.
    Note: Der er risiko for opfugtning i sokkel og ydervæg.
     
  • 1.8 Spær og lægter
    (K2) Der er nedbrydning i spær- og lægteender, bl.a. i gavle.
    Note: Der meget lille tagudhæng og der er ikke lavet afslutninger.
  • (K3) Der er enkelte spær i tagrum som er lasket sammen, bl.a. mod sydøst.
    Note: Det er usikkert om der er lavet beregninger på samlingen.
     
  • 1.16 Bemærkninger til skorsten
    (K3) Der er revner i elementsamlinger på skorsten.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
    ______________________________________________

    Yderligere er der følgende K3'er i vådrum: 
     
  • 6.1 Gulvkonstruktion/-belægning
    (K3) Der er generelt en del gulvklinker i badeværelset uden fuldklæbning samt klinker
    med revner. Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
     
  • 6.2 Vægkonstruktion/-belægning
    (K2) Der er generelt en hel del vægfliser uden fuldklæbning.
    Note: Da forholdet hovedsagligt er uden for vandbelastet område skønnes det ikke at
    give anledning til følgeskader.
     
  • 6.3 Fuger
    (K3) Der er revnede fuger, bl.a. i bruseniche.

    __________________________________________

    Under bygningsbeskrivelsen står der følgende om tagets forventet levetid:
    Tabelopslag for tagets enkelte dele viser følgende forventede restlevetider:
    Tagbelægning: 10 år eller længere
    Undertag: taget er opført uden undertag
    Inddækning: 10 år eller længere

    Hovedindtrykket af boligen er, når man tager bygningens alder i betragtning, at denne fremstår i rimelig god stand. Som det fremgår afregistreringerne i denne rapport, er der dog nogle reparationer, samt enkelte mere gennemgribende vedligeholdelsesarbejder der bør
    foretages, før normal vedligeholdelse kan påregnes, blandt andet ved tagkonstruktionen, tagbelægningen, murværk, sokkel, indervægge og i badeværelse.


    Jeg håber det er til at læse, jeg har nemlig gjort mig umage. Hvad er jeres vurdering af det opstillet? Jeg er særligt interesseret i en vurdering af taget. Huset har lavt til loftet med lave døre, så jeg regner med en nedgravning, hvis huset bliver købt, men kan læse mig frem til at det er et kæmpe stykke arbejde. Har i nogle gode råd hvad det angår? Jeg skal kigge ud og se huset an i den kommende weekend med en tømrer, som forhåbentligt kan give mig en ide om hvor meget renoveringsarbejde der ligger i det. Huset er på lidt over 100 kvm. Er 200.000 en fair pris for huset årgang 1878 taget det skrevet i betragtning eller vil i mene det er for dyrt?

    Mvh. en uerfaren førstegangskøber
     
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil lade andre svare på dine konkrete spørgsmål, men uden at kende til dine evner/ressourcer/familiesituation/netværk, så lov mig du tænker dig grundigt om og sidestiller realisme med drømme og ikke lader en lav købspris være for afgørende...du står overfor et gigantisk stykke arbejde, hvis huset skal uptodate.

Når det er sagt, så er det fedt at føre sine boligdrømme op fra bunden i et gammelt hus, og en fed livsstil hvis man trives i den og har tiden der skal til.

Undskyld hvis det lød gammelklogt og formanende, men har bare set triste historier, hvor økonomi, tid og evner blev overvurderet og endte med at splitte familier ad og føre til depressioner, stress og salg med kæmpe tab....voldsomt stof, som selvfølgelig ikke skal afskrække den der ved, han kan

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Tak for dit gode råd :-) jeg gør mit bedste for at overveje tingene grundigt før jeg springer ud i det. Jeg kender flere boligejere som har en masse forbindelser og har været igennem hele renoveringsforløbet før og de står klar til at hjælpe mig. Desuden kan jeg lave en del af renoveringen på egen hånd med lidt hjælp fra familie. Huset er tidligere blevet renoveret med nyt køkken og toilet 2004 og vinduerne er sågar nyere termoruder. Den eneste ulempe er for mig umiddelbart det lave loft, et ujævnt gulv og ujævne vægge(gulvet jævnes samtidigt med udgravningen så installets gulvvarme så de gamle radiatorer kan pilles væk). Men søger vurdering på taget ud fra tilstandsrapporten selvom jeg godt ved at det kun er en overfladisk vurdering og at taget skal ses i virkeligheden før en god vurdering kan gives. Men er de k3'er meget alvorlige eller er de, som jeg vurderer det, resultat af manglende vedligeholdelse og kan sagtens udbedres på egen hånd?



Nu skriver du ikke hvad det er for en tagbelægning, men jeg gætter på ertenitplader i så flad er det en forholdsvis mindre udskrivning at skifte det, hvis man kan selv, materiale mæssigt kommer du ikke over 30.000, men skal der håndværkere på så er prisen jo en helt anden. I mine øjne kan jeg ikke se andre fornuftige løsninger end at lægge nyt tag på. Så har du fjernet de fleste k3'ere.
Med hensyn til fuger og fliser i baderum er dette jo heller ikke den største udskrivning hvis du kan selv.....
Om prisen på 200.000 er fair for et hus fra 1878 kan du kun selv vurdere da vi ikke kender beliggenheden :-), huspriser handler om BELIGGENHED, BELIGGENHED OG BELIGGENHED, er det på Frederiksberg eller rungsted så ville huset nok koste 4 mil i Sdr. Ødemark et tilfældigt sted i Jylland 10 km fra nærmeste nabo så passer prisen nok bedre.
Men kan du lave Meget selv så kommer du godt nok langt for 100-150 tusinde og stadigt et enorm billig husleje i forhold til havde de fleste af os giver
Ud fra det du har skrevet, heriblandt også prisen på huset, vil jeg gætte på at huset bør nedrives.
Ellers skal tagkonstruktion formentligt helt fjernes, og så kan du evt mure flere skift på murene for at få hævet lofthøjden.

Om prisen er fair: Jeg tror du skal vurdere husets værdi til 0 kroner og ligge de 200.000 til grundens værdi. Så skal du vurdere om den er de penge værd med den placering den har.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mange tak for jeres gode kommentar. Det er et bølgetag i eternit med asbest. Huset har god beliggenhed og ligger ca 5-10 min fra Kolding hvor kvm prisen er noget højere. Beliggenheden er jeg meget glad for. Ejendommen er vurderet til 600.000 med 600 m2 grund. Christiannielsen, hvordan ved jeg om den er til nedrivning? Det fremgår af tilstandsrapport at taget har 10år+ levetid. Der står også at standen er god og huset er et tæt hus taget alder i betragtning. Men det er måske ikke noget man skal tage for gode varer?
Annonce
Er huset til salg for 600.000?
Jeg havde en forståelse af at den kostede 200.000 og ud fra den prissætning, er det svært at tro andet end at huset har en værdi af 0 kroner. Dermed ikke sagt at det ikke er beboeligt!

Vurderingen er ikke det samme som hvad den er værd (for dig) eller hvad det skal koste.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis jeg skulle vurdere om et hus var til nedrivning ville jeg holde købspris + istandsættelsespris op mod nybyg.

Dette set ud fra et økonomisk perspektiv kun.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej det er til salg for knap 300.000 men kan forhandles til 200.000, og er vurderet til 600.000+. Jeg kender ikke prisen for at bygge et nyt hus på ca 105 kvm, så har svært ved at sige om det kan betale sig men forestiller mig at prisen ligger omkring 1 mill+ for et nybygger hus i den størrelsesorden
Det er svært at rådgive uden yderligere kendskab til standen. Det bliver spændende for dig at komme ud og se huset.

Lig evt link til salgsopstilling og fotos.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har sendt dig link til salgsopstillingen med pb
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også