Reparation af pudset ydervæg, efter sandblæsning

Hej!

 

Som overskriften lyder har jeg fået sandblæst mit hus da det var malet med gyselig plast og oliemaling. 

Det er et murstens hus fra 1877 med pudsede ydervægge. 

Der er kommet en del skader efter sandblæsning, men kun i overfladen. Dvs. Intet puds er faldet af eller løsnet i flager eller noget. Det er kun skader fra den form sandblæsningskeglen har.

Jeg har pudset lidt med strandmørtel og en smule cement i, men da det er svært at få det til at hænge ved i tynde lag og den øverste del af muren er pæn, og den nederste er ikke så pæn. Dvs. jeg vil helst ikke pudse alt, desværre er det svært at lave en flydende overgang med puds.

Sandspartel? Eller hvad kunne jeg ellers gøre? 

Der er selvfølgelig nogle gamle revner i huset som skal laves, men dem laver jeg på traditionel vis med udkradsning og pudsning med mørtel. 

Det er de store flader med "overfladiske skader" som jeg ikke lige kan finde en løsning på. 

På forhånd tak!

Mvh Peter

 


Peter
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet med en færdig bakkemørtelpuds (kc 50/50/700) ? Fugte området først, trække på, lade tørre lidt, pudse...lade tørre lidt....og så filtse med et fugtet filtsbræt (den gule svamp) så du får en blød overgang ?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hvis du ved, hvornår det oprindelige hus er pudset, kan du spore dig ind på, hvilken puds der sandsynligvis er brugt og så vælge den samme. I gamle dage brugte man svage mørtler og det er man vendt lidt tilbage til flere steder idag....link : kalk.dk

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hvis det er den type skade jeg tænker på er pudsen ca halveret. Du kan bruge en mix af strandsands mørtel og flise lim hvis Læg tykkelsen er 4-6 mm, hvis det er tykkere skal du op i en bakke mørtel. For begge dele gælder at du skal smøre et lag fliselim på først og derefter puds laget oven på limen, mens denne stadig er våd. Altså vådt i vådt som man siger. Pga den glatte overflade er du nødt til at have et binde lag

km
Tak for råd. Skaden er så overfladisk at der ikke er fjernet puds, kun lavet mærker i den fra strålen. Hvis det havde været en indvendig skade ville jeg have bruge sandspartel eller gipspuds eller sådan noget.

Hvis der ikke kommer flere ideer så tak for jeres tid, jeg kan jo prøve mig lidt frem nu ☺

Mvh Peter

Peter
Hej Peter

Der findes flere forskellige muligheder. Et er at slå noget af pudset væk, det der er rigtig grimt. Sådan at du har ca 1 cm plads til det nye lag af puds. Den anden mulighed er at bruge noget der hedder multi 280 fra Weber f.eks. som er en blanding af rigtig fine sten som er tilsat fliselim, er rigtig stærkt produkt som bruges som vandskuring. Og det kan trækkes på med stålbræt, og filses nå det er blevet overflade tørt. Dette er bedre til små huller. Man kan også kombinere de to metoder med pudset først, og vandskure til små hullerne.

Håber du kan bruge det til noget☺
Hilsen dennis udd. murer.

Handy
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også