Fjerne limet trægulv -> gulvvarme

Har læst igennem en del indlæg her på LDS om trægulve og gulvvarme, man har ikke kunne finde svar.

Har et rækkehus fra ca 1980 med betongulv (på leca og grus) - gulvet er støbt så det er utroligt hårdt at bryde op (cement må ha været billigt i 1980!). Der er andre tilsvarende rækkehuse i området, enkelte har brudt gulvet op for at lave gulvet om helt fra bunden: Det tager 2 mand ca en uge bare at banke gulvet op (stue og køkken, vel ca 30 m2), og støver utroligt meget ( = dyrt, besværligt og ubehageligt!).

I ca 2004 blev der bygget et gulv i 25 mm massiv ask, fuldklæbet direkte på beton-klaplaget. Et dejligt gulv som egentligt ikke fejler noget MEN jeg vil så gerne ha gulvvarme. Soklen er isoleret udvendigt, og der er solvarme (som jeg gerne vil kunne suge mere af når solen skinner), så isolering er ikke et problem, hverken nedad eller udad - tværtimod er der brug for mere varmefylde i huset. Det er et spørgsmål om at spare energi (bruge solvarmen bedre), samt komfort. Jorden under huset er i forvejen varmet op i løbet af forår, sommer og efterår, så der er bestemt IKKE brug for isolering nedad. I den koldere periode vil solvarmen afsat i gulvet holde i flere dage før den er dampet helt af igen når det er overskyet.

Planen er derfor at fjerne trægulvet, og lægge et Uponor Minitec gulv (eller lignende), og holde det i de oprindelige ca 25mm.

1) Hvordan er det med at fjerne det eksisterende trægulv - noget siger mig at det er noget af et arbejde, men også at der sikkert er en smart måde at gøre det på. Jeg har hørt følgende metode: "En dyksav til at skære det op i baner og så i gang med et koben - og efterfølgende afretning" - nogen nemmere måde? Findes der nogle fræsere eller andre maskiner der kan flå gulvet af?

2) Skal der være dampspærre/fugtspærre? I så fald kommer gulvet jo ikke til at støbe sammen med beton-klaplaget, men bare ligge "løst" ovenpå (omend tungt, af beton'ens vægt). Jeg mener ikke der er damp/fugtspærre i det eksisterende gulv, og der er hverken fugt, råd eller andet.

3) Minitec gulvet med flydespartel - planen er at der skal et tyndt trægulv direkte på dette gulv, måske 5 mm eller hvad man nu kan få. Bliver det får hårdt at gå på? Skal der en membran eller andet lag mellem flydespartel og sådant et trægulv, eller kan det limes direkte på? Jeg er åben overfor andre materialer, men foretrækker naturlige (træ), og det skal ikke være med tæpper på.

4) Hvis der alligevel skal flydespartel på, er det så nødvendigt at slibe beton-klaplaget helt plant, før man klikker Minitec modulerne på?

Tak for hjælpen


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Har læst igennem en del indlæg her på LDS om... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Inspirerende...lyder som et oplagt forårsprojekt i mit tilfælde også, jeg kan rigtig godt se pointen i at bruge jorden under huset som akkutank og på den måde forlænge sommersæsonen.

Og afløbsvarmeveksler...hvorfor pokker har det ikke været en selvfølge i årtier, det er jo fuldstændig tåbeligt at tage et varmt bad og sende varmeenergien direkte ud i kloakken !

Tak for de gode input! Ved ikke om du selv blev meget klogere af din tråd

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Skrevet af Paranåhja på 13-11-2016 14:24
Inspirerende...lyder som et oplagt forårsprojekt i mit tilfælde også, jeg kan rigtig godt se pointen i at bruge jorden under huset som akkutank og på den måde forlænge sommersæsonen.

Og afløbsvarmeveksler...hvorfor pokker har det ikke været en selvfølge i årtier, det er jo fuldstændig tåbeligt at tage et varmt bad og sende varmeenergien direkte ud i kloakken !

Tak for de gode input! Ved ikke om du selv blev meget klogere af din tråd

 

For at kunne bruge afløbsvarmeveksler, skal man helst have adgang til et par meter af faldstammen - f.eks. hvis badeværelset er på 1. sal eller højere (eller hvis man har kælder, og faldstammen går den vej igennem). Da jeg ikke har kælder kan jeg f.eks. (ikke særlig nemt) komme til køkkenvasken - der er ellers også en del at hente (tænk på både opvaskemaskine, anden opvask, hælde vand fra kartofler/ris/pasta etc). Men alene den på badet gør at jeg om vinteren forvarmer det kolde vand fra 4 C til omkring 20 C - ganske gratis. Min varmtvandsbuffer skal derfor løfte temperature det mindre på det kolde vand. Det koster dog nogle tusinde, for disse varmevekslere er normalt lavet i kobber.

Sæson-forskudt solvarme (som har rigtig mange navne og endnu flere varianter), kræver 1) at der er rimeligt isoleret omkring huset (soklen), enten ned langs soklen, eller nedad, derefter udad, ellers damper varmen for hurtigt af. 2) at grundvandet er dybt nok nede (helst 5 meter eller mere). Det kan også kombineres med varmepumpe, men så bør varmelageret ligge ved siden af huset, ikke under. Glem vandlager, det har for mange komplikationer og ulemper til at virke ordentligt til sæson-forskudt solvarme.

Mht gulvvarmen så ja tak, jeg blev bestemt klogere af det. Jeg tror det ender med Minitec løsningen fra Uponor, da jeg bestemt IKKE har brug for isolering. Jeg har overvejet at tilføje nogle ekstra rør ind i mellem, med PCM (Phase Change Material)  i og lukket af i enderne. Almindelig kokosolie størkner omkring 26 C, og køber man det i dunke er det ret billigt. Havde været bedre hvis det var 23 C, men "rigtig" PCM er noget pebret. Det vil betyde at jeg så kan lagre varmen i gulvet i endnu længere tid.

Og hvis nogen andre leder efter ideer her til gulvvarme, så var der lige det med KABLER, som lige kom med på huskelisten: CAN bus til styringe af huset (bruger UVR1611, overvejer en 16x2), ledningern til temperaturfølere, TV, internet etc - det er før der støbes at man skal tænke fremad - så der kommer en del kobber ned i gulvet også!

Nogle ideer eller advarsler i den henseenede, burde jeg ikke bare kunne støbe kablerne ned direkte, eller bør jeg bruge tomrør? Der skal ikke noget lysnet ned, alt sammen kun lavvolt.

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også