isolering af hulmur med flamingogranulat?

hej 

Har ca. 10m mur  jeg skal have hulmursisoleret!

har overvejet at gøre dette med flamingogranulat (skal bruge ca 3m3), da jeg derved kan gøre det selv. går ud fra at jeg kan hælde det ned i hulmuren oppe fra toppe af muren, da der ikke er lukket af endnu!

men flamingogranulat er brandfarligt så hvordan skal jeg lukke af bagefter? kan jeg stoppe rockwoold ned i toppe af min mur eller skal det mures til?

andre gode forslag til hvordan jeg kan isolere det er meget velkommen

 

MVH

       Manley

 

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PAPIRGRANULAT, OG DU KAN LEJE EN INDBLÆSNINGS MASKINE FOR 1500 KR PR DAG, DER UDTAGES MURSTEN HISTOG PIST

E.P

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/50261' class='af-profile-link'>Wappidog1</a> på 10-11-2016 18:26
PAPIRGRANULAT, OG DU KAN LEJE EN INDBLÆSNINGS MASKINE FOR 1500 KR PR DAG, DER UDTAGES MURSTEN HISTOG PIST


Og hvad siger de fugt tekniske beregninger til det?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja du kan godt bruge flamingokugler, dog kræver det at hulmuren er 100% tæt, da de eller løber ud af selv små huller.
Jeg vil anbefale dig at bruge de færdig lavede runde flamingo kugler, de fordeler sig super godt.
Bruger du flamingo af opkradset flamingo affald har det ikke den evne og pakker sig ikke så godt.
Det kan så være noget bøvl hvis man skal lave huller i muren efterfølgende eks til ventilator eller lign. så løber kuglerne ud.
De findes vist med en lim så de klæber sammen, men dem kender jeg ikke.

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har set et papir uldsfirma der kun behøver nogle 20 mm huller i indervæggen for at kunne fylde muren. Har man en rest maling er det lettere at spartle og male end det er at få fuge farve til at passe udvendig.
Flamingo kugler hældt ned ovenfra har tendens til at undlade et stykke under vinduer.

Til Martin: Har man ikke ALTID de fugt tekniske udfordringer ved hulmurs isolering. ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi fik isoleret en bygning på arbejde med papir, de borede huller i fugerne og blæste det ind, så det var mindre end 20mm huller.
Det tjente de vist ikke penge på, de glemte at måle "tykkelsen" på hulmuren, den var 20 cm..

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Da jeg som ung var ansat på en flamingofabrik, blev den knuste flamingo til hulmursisolering ofte tilsat et brændhæmmende middel.

Før den tid var jeg ofte med til at blæse granuleret flamingo i hulmure ved at banke mursten ud passende steder, jeg havde indtrykket af at det fint fordelte sig. Vi anvendte forresten en Nilfisk-støvsuger (som også kan blæse)og en 200 l tønde. Afslutningsvis blev der hele vejen rundt for oven i hulmuren presset isoleringsbatts ca 30 cm ned - sådan at battsene samtiddigt ragede 30 cm ovenud og virkede som vindbræt.

Ps.
Skal der efterfølgende laves hul til f.eks. ventilation - bores der 4-6 huller som skummes - det holder rimeligt på flamingogranulaten når der bankes et par mursten ud. 

NB. Men lige hvordan man tackler udfordringen ved udskiftning af vinduer, der må andre på banen.  

..kan løs leca mon være et godt alternativ?
Du kan også bruge en løvsuger til formålet...

På toppen af muren kan du lægge eternitplade...hvis du ikke er kommet ud af huset inden du begynder at frygte der går ild i hulmuren, så ser det sort ud

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hulmurens top skal brandsikres efter reglerne. Det kan gøres med en sten muret på tværs, 2 X gips eller tilsvarende fastgjort brandsikring. At den er åben i toppen, bør få dig til at overveje om det er af ventilationsmæssige årsager.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
off. topic.
Jeg tog engang et par håndfulde af det olieprodukt (det minder mest om groft hvidt sukker) man producere flamingo af med hjem. Kom det i håndvasken og hældte meget varmt vand på (for at studere processen) Noget af det "sukkerstads" endte i afløbet hvor det hævede op - jeg kunne bruge timer på at rense afløbet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også