Luftbåren gulvvarme ???

Hej alle,

Jeg sad og funderede imorges, om der mon fandtes et gulvvarmesystem, hvor man blæste varm luft ind under gulvet i den ene ende og lod det komme ud i den anden ende (affødtes egentlig af nogle tanker om luftluft varmepumper...

Så jeg googlede luftbåren gulvvarme og fik en masse norske sider frem.....er det ikke noget vi bruger herhjemme ? Nogen der har nogle erfaringer at dele ud af ???

Tænker det må være en billig måde at lave gulvvarme på, feks ved uisolerede terrændæk hvor man ikke vil hugge op og støbe om...så kan luften løbe over den sparsomme isolering på terrændækket og samtidig måske skabe en mere tør konstruktion...eller...?

Henrik

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man godt , men det ville være en meget dyr løsning rent energimæsigt , når luften bliver lukket ud i den anden ende af gulvet ville det være en varm luft som næsten ikke har afgivet varme til gulvet..................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg så på et tidspunkt en lille film hvor en fyr byggede en masseovn og brugte røgrøret som varmekilde, ved at lede det rundt under gulvet inden det gik i skorstenen.
Nu var det ikke verdens største hus, han havde (kun et rum), + at det skal bygges inden huset bliver opført...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man skal jo nok recirkulere den varme luft, men elles spændende ide...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej og tak for svarene alle tre (:

Karl smart...luften ryger selvfølgelig ikke ud i det fri, det jeg mente var, at man i stedet for at sende luft ud i rummet på normal vis fra en luftluft varmepumpe, så sender man det først under gulvet og op langs væggene i modsatte ende så luften recirkulerer....dvs man tvinger varm luft under gulvet (den koldeste flade i rummet) hvor den jo normalt ret hurtigt ender oppe under loftet.... (: Jeg er sgu lidt lun på konceptet...

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Det holder ikke en meter. Hvis du skal bruge luft som varmebærer skal du dels bruge meget (store kanaler 100 mm eller mere) og dels et meget højt flow, hvilket vil skabe så meget turbulens i dine stuer, at du næppe kan være der. Hertil kommer rengøringmulighed af skjulte føringsveje m.m.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Hvis luft var en supergod varmeleder ville din idé være fornuftig. Desværre er det modsatte tilfældet.
Ikke engang hvis gulvet var lavet et godt varmeledene matriale jern fx,. ville det virke.................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det skal lige siges at det findes - men primært til industribygninger. Det er lukkede systemer - i princippet som vandbåren gulvvarme - bare med luft. Kanalerne er enten indstøbte min Ø100mm rør eller kanaler som er en del af betonelementer beregnet til terrændæk og etageadskillelser. Flowet er magahøjt hvilket næppe medfører den mest støjsvage løsning.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak skal i have .... Ok så skidt da, så lægger jeg den ide i trillebøren med affald Men jeg studser nu alligevel over en del ting....jeg er klar over, at det så ikke kan betragtes som egentlig gulvvarme, men nærmere varmeflytning. Hvis jeg kravler op på loftet, løfter isoleringen og lægger håndfladen på oversiden af fyrrerustikloftet (med dampspærre) så er de varmere, end hvis jeg lægger håndfladen på fyrreplankerne nede i stuen.

Rummets materialer får vel ved vedvarende opvarmning gennemsnitligt den varme, som luften i rummet har. Dvs loftet er varmere end gulvet fordi varmen vil op. Det er dét princip jeg vil forsinke ved først at sende luften under gulvet (som en brændeovn forsinker varm luft for at afkøle det yderligere inden det sendes ud i det fri).

Afkøling pga et dårligt isoleret terrændæk tæller selvfølgelig minus...

Om ikke andet....hvis man forestiller sig gulvet som et stort airhockeybord med tusindvis af perforeringer...ville det så ikke virke ?

Jeg gør mig klar til at begrave den helt, men vil lige høre jeres tanker på ovenstående

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Lige et skævt indspark. For et par besøgte jeg Pompeij. Her var der en badeanstalt, hvor der var luftkanaler under gulvet. Man tændte simpelthen bål uden for bygningen, og varmen blev ledt ind i kanalerne. Jeg har også set princippet i et romersk byggeri i byen Bath i England.

Så det vil ikke være første gang noget sådan realiseres, omend jeg også tvivler på, hvordan det vil fungere i et moderne hus.

Mvh Janus
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis