Luftbåren gulvvarme ???

Hej alle,

Jeg sad og funderede imorges, om der mon fandtes et gulvvarmesystem, hvor man blæste varm luft ind under gulvet i den ene ende og lod det komme ud i den anden ende (affødtes egentlig af nogle tanker om luftluft varmepumper...

Så jeg googlede luftbåren gulvvarme og fik en masse norske sider frem.....er det ikke noget vi bruger herhjemme ? Nogen der har nogle erfaringer at dele ud af ???

Tænker det må være en billig måde at lave gulvvarme på, feks ved uisolerede terrændæk hvor man ikke vil hugge op og støbe om...så kan luften løbe over den sparsomme isolering på terrændækket og samtidig måske skabe en mere tør konstruktion...eller...?

Henrik

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hej alle, Jeg sad og funderede imorges, om... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Spændende janus ! Jeg tror jeg fik vildledt med begrebet 'luftbåren gulvvarme', dybest set er det jo bare varmefordeling/flytning det handler om (: Men havde man opvarmning af en kælder, kunne det da være spændende at lege lidt med at lade luften sive jævnt op gennem etageadskillelsen på en eller anden måde

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Det var sådant man lavede "centralvarme" for mere end 100+år siden , nede i kælderen var der store jernrør med varmt vand som virkede som varmelegemer og som varmede luften op som kom op i huset via kanaler og til sidst endte med at komme ud af nogle skorstenslignende ting oppe på taget , det var en dyr måde at opvarme på da det var meget lun/varm luft som man sendte ud. Nede i kælderen var der luftindtag som man kunne regulere luftstrømmen og varmen.
Det er sådan at Christianborg bliver opvarmet , nu har man dog også el varme.
Brygger Carl Jacobsen hus blev også opvarmet på den måde , det var spildvarme ovre fra bryggeriet så det var næsten gratis tilbage i 1890erne da huset blev bygget , det var det første hus i Danmark med gulvvarme , gulvet i den store stue som lå lige over kælderrummet med varmerørerne var altid varmt , og så var det andet hus i DK som blev bygget med indlagt elektrisk lys , strømmen fik man ovre fra Carlsberg eget elværk , men det er en anden historie.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Fedt historisk indspark karl smart ! Sjovt som tingene udvikler sig og vi bliver dygtigere og klogere hele tiden....og så sidder der alligevel en bygningssnedker i 2016 med en kop lunken kaffe og tror han har fået en lys ide

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis