Garage/Værksted opvarmet en gang i mellem

Hej alle LDSere
Vi har en 104 m2 uopvarmet garage på vores grund.
Planen med denne er at der skal laves lidt forskellige ting og sager i denne, også om vinteren i frostgrader.
Personligt er jeg ikke interesseret i at arbejde indendørs i minus grader, så planen er lidt at garagen skal opvarmes når jeg skal arbejde i den.
I kraft af dette har jeg 2 problemstillinger
1. Hvilken opvarmning er bedst og billigst både i anskaffelse og drift.
2. Jeg vil gerne isolere loftet og evt vægge, skal jeg bruge dampspærre når jeg kun vil opvarme det en gang i mellem, men dog stadig forsøge at holde det frostfrit. Den forventede temperatur jeg gerne vil arbejde i om. Vinteren er Ca 18 grader og om sommeren hvad vejret nu giver af varme.

Jeg har læst mig frem til at man skal bruge dampspærre når det er opvarmet hele året rundt, men dette vil jo nok ikke blive tilfældet da det jo bare skal være frostfrit når jeg ikke arbejder der om vinteren.

Jeg er ærligt talt lidt forvirret med det dampspærre hvor vidt man skal bruge det eller ej.

Jeg håber i kan kaste lidt lys over mine problemer 😊
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ikke mene du skal bruge dampspærre når du kun opvarmer lejlighedsvis..
Det kræver en del at varme 100 m2 op, især hvis du skal gøre det hurtigt.
Et fyringsolie varmluftsfyr er nok det der hurtigst kan varme op, og kan ofte findes brugt til rimelige priser.
Olien koster jo så lidt, men stadig betydelig billigere end el (medmindre du bruger en varmepumpe)

Jeg har en garage på ca 30 m2 som er isoleret i loft og væge med 100 mm, og ingen isolering i gulv, jeg har et lille varmluftsfyr til fyringsolie, jeg henter bare 25 liter af gangen, det passer fint til mit brug det er ikke så ofte jeg varmer op, den var varmer hurtigt op.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil ikke mene du skal bruge dampspærre når du kun opvarmer lejlighedsvis..
Det kræver en del at varme 100 m2 op, især hvis du skal gøre det hurtigt.
Et fyringsolie varmluftsfyr er nok det der hurtigst kan varme op, og kan ofte findes brugt til rimelige priser.
Olien koster jo så lidt, men stadig betydelig billigere end el (medmindre du bruger en varmepumpe)

Jeg har en garage på ca 30 m2 som er isoleret i loft og væge med 100 mm, og ingen isolering i gulv, jeg har et lille varmluftsfyr til fyringsolie, jeg henter bare 25 liter af gangen, det passer fint til mit brug det er ikke så ofte jeg varmer op, den var varmer hurtigt op.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Okay, mange tak for dit svar.
Ja det kræver en hel del, men går dog også at leger lidt med tanken om at have det opvarmet i vinterperioden, til måske 10 grader, da kæresten har en del heste udstyr også plus vi har maling osv i den og en hel del værktøj også.
Så jeg er lidt i tvivl om hvor vidt jeg skal have den opvarmet eller bare frost fri.
Hvis den skal være opvarmet så skal der vel dampspærre til.
Jeg kan bare ikke rigtigt finde ud af om det er for stor en udskrivning at have det opvarmet hele vinteren over.
Hvad vil du mene er den billigste form for fast opvarmning?
Vi har olie fyr i huset i forvejen, dog ligger garagen Ca 50-75 fra huset.
Billigste i brug er en luft til luft varmepumpe, køb en af anerkendt fabrikat, og med mulighed for at køre ned til 8 gr c.

Vi prøver igen, i morgen --
Okay det vil jeg prøve at undersøge lidt nærmere... er der egentlig nogle regler mht. Fast opvarmning af ikke beboelses areal?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg stemmer også for luftluft varmepumpe...i den billigere ende kunne carrier være en mulighed... Jeg havde en panasonic i mit tidligere hus som jeg var glad for...varmen fordeler sig rigtigt fornuftigt ved en god placering, især i store rum.

Alternativt brændeovn...

Jeg ville lave en let konstruktion uden dampspærre, med 100-150mm i vægge og 200 max 300 i loft. En varmepumpe skifter også luften, det giver rigtig god mening ved feks store selskaber om vinteren.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
En varmepumpe udskifter ikke luften, den recirkulerer den..
Hvorfor skal der ikke være dampspærre, når rummet kun varmes op engang imellem. Kommer der ingen fugt ved lejlighedsvis opvarmning?

fase
Diskussionen dukker op igen og igen. Hvis du kan isolere udefra er det at foretrække. Hvis ikke, lønner det sig at bruge isolerede konstruktioner med dampspærre og med ventilation til det fri på den kolde side. Hvis du holder dig til beskedne isoleringstykkelser (70-95mm) kan du undlade ventilationen på den kolde side. Man kan få specielle dampspærrefolier til dit formål, som er diffisionsåbne på en sådan måde at de tillader evt. opsamlet fugt at komme ud igen.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Jeg har lige pillet loftbeklædning (gips!), dampspærre og isolering ned i vores isolerede garage (100 mm i vægge og 120 mm i loft) for at sætte træbetonplader op i stedet (det var noget klamp der var lavet, inkl. el).

Den er 21 år gammel. Både isolering, forskalling og dampspærre så fint ud, på trods af at garagen aldrig varmes op. Så jeg har tænkt mig at sætte dampspærre op igen

Den er med fladt tag men med fin ventilation på den kolde side.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også