Garage/Værksted opvarmet en gang i mellem

Hej alle LDSere
Vi har en 104 m2 uopvarmet garage på vores grund.
Planen med denne er at der skal laves lidt forskellige ting og sager i denne, også om vinteren i frostgrader.
Personligt er jeg ikke interesseret i at arbejde indendørs i minus grader, så planen er lidt at garagen skal opvarmes når jeg skal arbejde i den.
I kraft af dette har jeg 2 problemstillinger
1. Hvilken opvarmning er bedst og billigst både i anskaffelse og drift.
2. Jeg vil gerne isolere loftet og evt vægge, skal jeg bruge dampspærre når jeg kun vil opvarme det en gang i mellem, men dog stadig forsøge at holde det frostfrit. Den forventede temperatur jeg gerne vil arbejde i om. Vinteren er Ca 18 grader og om sommeren hvad vejret nu giver af varme.

Jeg har læst mig frem til at man skal bruge dampspærre når det er opvarmet hele året rundt, men dette vil jo nok ikke blive tilfældet da det jo bare skal være frostfrit når jeg ikke arbejder der om vinteren.

Jeg er ærligt talt lidt forvirret med det dampspærre hvor vidt man skal bruge det eller ej.

Jeg håber i kan kaste lidt lys over mine problemer 😊
Hej alle LDSere Vi har en 104 m2 uopvarmet... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har forstået det sådan, at man fraråder at bruge dampspærre i garager og lignende, som kun er lejlighedsvis opvarmede. På grund af der også er situationer hvor den kolde side er inde i bygningen, og så sidder dampspærren pludselig på den forkerte side, af isoleringen.



Vi prøver igen, i morgen --
En varmepumpe skifter luften til renere luft vha de indbyggede filtre og mindsker fugten med jævn opvarmning, men nej den tager selvfølgelig ikke ny luft ind.

Der er masser af huse uden dampspærre med de nævnte isoleringstykkelser og et velventileret loftrum, som er uden problemer. Ventilation er selvfølgelig et nøgleord, men opvarmer du kun til stuetemperatur lejlighedsvis til feks en fest, ville jeg undlade dampspærre. Men ja, det er lidt en kronisk varm kartoffel og der er for og imod begge løsninger.

Der findes jo også dampbremse...

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Min nabo spurgte mig om det samme, da han var ved at bygge garage med rum til kip...jeg frarådede ham dengang dampspærre, men han fik et andet råd et andet sted og valgte dampspærre. 3 år senere havde han fugtproblemer i hele loftet. Han havde den uopvarmet det meste af tiden, men varmede den kraftigt op til nogle få fester. Men det var jo bare den ene situation, der er også dem der har haft problemer ved at undlade den. Jeg ville nu stadig vælge at undlade den, holde isoleringstykkelserne i den lave ende og sørge for god udluftning.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Beklager den sene tilbagevenden.
Jeg vil sige mange tak for jeres svar, der er godt nok en del for og i mod det hele.
Jeg må gå lidt i tæske boks og så finde ud af hvad jeg vil, for det virker ikke som om der er et entydigt svar på denne situation.
Men jeg vil sige mange tusind tak for alle jeres svar og inputs, jeg vender nok tilbage igen.

Hvis det kun skal opvarmes få gange hver vinter, ville jeg undvære dampspærren, selv hvis du holder den let opvarmet om vinteren tror jeg ikke det er et problem, hvis du holder isoleringstykkelsen på 100 mm eller mindre, der er massere af huse som i 60'erne blev bygget uden dampspærre, med 100 mm isolering, og de står stadig fint...
En god luft/luft varmepumpe er vel nok den klart billigste opvarmning at bruge, men koster selvfølgelig lidt i starten, hvis du skal have en god en, men så affugter den også luften i lokalet, og det er vel altid rart i en garage opvarmningen tager dog nok lidt tid...

Og til den positive side, kan den også afkøle lokalet om sommeren, hvis du skulle holde fest eller lave bil de få dage på året hvor temp sniger sig over 30 grader

Bare for lige at ligge nogen priser. det her er bare en hurtig søgning på google.

Varmepumpe inkl montering, med scop på 5,3= ca 15000 kr..

https://www.bilka.dk/have/varmepumper-og-aircondition/varmepumper/luft-til-luft-varmepumper/panasonic-hz9rke-varmepumpe/p/100246698?event=32&point=5

Elradiatore, hvis du har flere elgrupper, så kan man købe sådan 2 stk. pris 300 kr

http://www.harald-nyborg.dk/p2752/el-radiator-med-varmeblaeser

Det giver sig selv varmepumpen bliver kun billigst i længden hvis du bruger den en del, men den får så også op til 5 gange så meget varme for de samme penge som elradiatorene..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også